Peter Olsthoorn schrijft op Molblog: even heftig als boeiend dreigt de strijd te worden tussen Google, MSN en Yahoo voor zoekmarketing.. MSN en Yahoo kwamen met belangrijke aankondigingen. Maar ze moeten nog wel even testen.
Microsoft kwam, als gewoonlijk, ruim tevoren met een aankondiging, want in oktober 2005 komt ze met een dienst voor betaalde zoekresultaten op MSN.com.
We wilden eens even snuffelen bij de nieuwe mogelijkheden op Adcenter.msn.com/, het portaal war de diensten aangeboden gaan worden om als adverteerder zelf achter de knoppen te zitten:
Eerst al kwam de melding dat het veiligheidscertificaat niet meer geldig was, maar vervolgens bij de poging tot registreren zei Microsoft: “MSN adCenter is not available in your market at this time. Please check back later.”
Dus Microsoft checkt de herkomst van bezoekers op basis van IP-nummers, iets dat voor marketeers handig kan zijn maar voor bezoekers niet altijd even aardig uitpakt. Het bedrijf liet weten in oktober 2005 te gaan testen in onder meer Frankrijk en Singapore. Microsoft wil met zo’n 500 marketeers gaan testen.
Vrijwel tegelijkertijd kondigde Yahoo aan zijn bestaande Yahoo Publisher Network uit te breiden naar kleinere site-exploitanten. Nu al levert Yahoo (met het aangekochte Overture bijpassende advertenties voor grote sites als CNN.com van Time Warner en ESPN.com van Disney voor betaalde cliks.
Het is in feite de AdSense die we van Google kennen. Het gaat om een test waarvoor 2.000 exploitanten zijn uitgenodigd en die gebruik mogen maken van het ‘self-service center’.
Dus u en ik moeten even wachten bij MSN en Yahoo.