13.12.2018
Search

​Backlinken: Hoe gebruik je White, Grey en Black hat SEO?

By: Redactie Dutchcowboys

BlogSearch

Backlinken: Welke kleur moet je SEO-hat zijn?

In dit uitgebreide artikel hebben we onze krachten gecombineerd met Kalin Karakehayov van SEO.Domains en Victor Norbart van Klik & Steen online marketing om een “uitleg” te geven over de verschillende kleuren van SEO. White hat, Grey hat en Black hat SEO; wat betekenen deze termen en hoe vergaat de uitvoering ervan? In dit artikel duiken we diep in de wereld van SEO en vertellen we je een hoop dingen waar je waarschijnlijk nooit bij hebt stilgestaan. Bovendien weet je na dit artikel waarom en hoe je moet linkbuilden met verlopen domeinnamen.

“THIS POST ISN’T ABOUT LOOKING FOR WAYS TO BEAT SEARCH ENGINE ALGORITHMS. IT’S ABOUT LEARNING TO USE THEM TO OUR ADVANTAGE.”

Kalin beschrijft het hierboven al perfect. In dit artikel gaan we je niet vertellen hoe je de algoritmes van zoekmachines moet “verslaan”; maar juist hoe we deze kunnen gebruiken in ons voordeel. Zo heb je vast wel eens van de term “Private Blog Network” gehoord. Een PBN kan soms gezien worden als een “Black hat SEO” techniek voor backlinking wanneer dit niet goed uitgevoerd wordt. Dit is een voorbeeld van een actie die mensen ondernemen waardoor ze onwetens en onwillens ranking en waarde van hun domein verliezen. Jouw begrip van hoe Google “denkt” over verschillende soorten SEO-methodes is cruciaal voor jouw online strategie. Dingen kunnen ERG snel fout gaan wanneer er fouten worden gemaakt. Maar gelukkig voor ons kunnen fouten voorkomen worden. Om ervoor te zorgen dat je niet onbewust fouten maakt is het van uiterst belang dat je precies op de hoogte bent van de drie verschillende “hats” binnen SEO en hoe je deze in je eigen voordeel kunt gebruiken. Dit artikel licht de sluier van de verwarrende wereld van White hat, Grey hat en Black hat SEO. Na het lezen van dit artikel ben je volledig op de hoogte van alles omtrent de verschillende hats en het geeft je een grote voorsprong wanneer je verlopen domeinnamen aanschaft of een PBN opbouwt.

Nutteloze websites + zoekwoorden = winst?

In 1997 kwamen zoekmachines er voor het eerst achter dat webmasters (domein/ website eigenaren) zoekresultaten probeerden te manipuleren door de algoritmes van de zoekmachines te misbruiken. In die tijd kon je de zoekresultaten al manipuleren door simpelweg een pagina op je website te creëren en deze te bombarderen met bepaalde zoekwoorden. Want zo werkten zoekmachines in die tijd nou eenmaal. Websites werden alleen geïndexeerd aan de hand van zoekwoorden op pagina’s. Deze webmasters vulden talloze pagina’s met nutteloze data, misleidende meta-tags en onzinnige teksten met zoekwoorden om deze vervolgens te laten linken naar hun primaire (winstgevende) website. Soms werd deze nutteloze content zelfs door creatieve webmasters geplaatst op de hoofdwebsite zelf. Dit zorgde ervoor dat er talloze pagina’s rondzweefden op het internet die ERUIT ZAGEN als normale pagina’s en vervolgens bovenaan in de zoekresultaten stonden van alle zoekmachines. Echter, wanneer iemand op de link in de zoekresultaten zou klikken; dan zou deze persoon op een nutteloze website terechtkomen om vervolgens verwezen te worden naar de winstgevende hoofdwebsite. Omdat de nutteloze webpagina’s traffic kregen door zoekwoorden; zou automatisch de hoofdwebsite ook stijgen in ranking. Dus simpel gezegd, bouwden ze in die tijd nutteloze (externe) pagina’s om hun hoofdwebsite in ranking te laten stijgen. Tegenwoordig heeft traffic echter geen effect meer op autoriteit en SEO-succes. Hier gaan we straks dieper op in.

Het grote aantal succesvolle; vreemde en nutteloze websites op het internet zouden wellicht suggereren dat nutteloosheid niet zo’n slecht voorkomen is. Echter is het grote verschil dat deze succesvolle nutteloze websites zijn gebouwd voor entertainmentdoeleinden. Dat wilt zeggen dat ze nuttig zijn; omdat het doel nutteloosheid is en ze bezoekers entertainen. Hierdoor vervullen deze websites een valide doel en genereren ze hierdoor echte autoriteit. Mensen linken naar dit soort websites omdat het leuke, grappige of rare websites zijn waardoor ze stijgen in autoriteit en ranking. De nutteloze websites die in 1997 werden gemaakt waren alleen maar gebouwd voor backlinking en niet voor de ervaring van bezoekers. Om te begrijpen waarom dit slecht is in de ogen van een zoekmachine; moet je snappen hoe een zoekmachine denkt en waarom hij dat op die manier doet.

“GOOGLE HAS MONOPOLISED THE ENTIRE SEARCH ENGINE MARKET, SO USER EXPERIENCE IS NOT THEIR SOLE PRIORITY ANYMORE, AS THEY MIGHT HAVE YOU BELIEVE.”

Je moet begrijpen dat een zoekmachine niet zomaar een “ding” of apparaat is’ gebouwd in 17.000 voor Christus door de prehistorische internetgoden ‘Steveon Jobbus’ en ‘Billius Gaeteuos’ die simpelweg “bestaat” voor ons gebruik. Zoekmachines zijn bedrijven zoals elke andere bakker, bank of broodzaak. Ze hebben kantoren, personeel en het belangrijkste van alles: ze hebben jij en ik (klanten). Met “klanten” bedoelen we hier; ‘alle gebruikers van hun diensten’. Dat gaat dus vooral over mensen die iets willen zoeken op het internet. Zoals elk ander bedrijf was hun prioriteit eerst: klanten tevreden houden (gebruiksvriendelijkheid optimaliseren). Want tevreden klanten betekent meer succes, meer succes betekent meer winst en vice versa. Om te overleven moesten zoekmachines in het beginstadium er daarom ALLES aan doen om hun klanten tevreden te houden en hun concurrentie voor te zijn. Dit komt omdat er in die tijd meerdere spelers op de markt waren die de nummer 1 zoekmachine probeerden te worden naast Google. Uiteindelijk won Google de wedstrijd en werden ze de beste –en meest gebruikte zoekmachine op ons gehele geliefde interwebs.

Sindsdien heeft Google de zoekmachinemarkt gemonopoliseerd (ze zijn simpelweg de grootste en de beste); hierdoor is gebruiksvriendelijkheid niet meer hun nummer 1 prioriteit. Door de monopolisering hebben ze hun primaire doel kunnen verschuiven naar inkomen genereren uit AdWords campagnes. Omdat vrijwel iedereen hun dienst gebruikt (en hun gebruiksvriendelijkheid nog steeds super is) willen ze niet alleen dat hun gebruikers de beste zoekresultaten krijgen, maar ze willen dat website-eigenaren budget spenderen aan AdWords. In andere woorden: Google bepaalt welke zoekresultaten het beste zijn en als je ervoor betaalt; dan staat de jouwe bovenaan. Dit kan betekenen dat het lijkt alsof men de beste zoekresultaten (en optimale gebruiksvriendelijkheid) krijgt; maar deze in realiteit gemanipuleerd worden door Google. Zo kan het perfecte zoekresultaat achterwege worden gehouden door Google als iemand anders ervoor betaalt om hun zoekresultaat eruit te laten zien als de beste. Als SEO’ers is het onze baan om gebruik te maken van dit soort gaten in het systeem. We maken gebruik van de vreemde algoritmes van Google; maar we misbruiken ze nooit.

Het feit dat ze een “geweldige” gebruikservaring hebben, betekent niet onmiddellijk dat deze perfect is. Mensen proberen Google’s algoritmes vaker te misbruiken dan je misschien denkt. Als een webmaster zijn/haar domein probeert te verbeteren door gebruikers te misleiden naar zijn/haar nutteloze website; dan straft Google hem/haar met een lagere ranking en soms zelfs met een verbanning. En denk maar niet dat je slimmer bent dan zoekmachines zoals Google; het is namelijk niet zomaar dat ze zo groot en machtig zijn. Dit soort SEO-methodes worden “Black hat SEO” genoemd en kunnen ervoor zorgen (en zullen er waarschijnlijk ook voor zorgen) dat je door Google gestraft wordt. Maar we gaan alweer te snel; laten we beginnen bij de basis van backlinking SEO.

white-hat-seo
white-hat-seo

White hat SEO: De Perfecte Golden Retriever

White Hat SEO is een beetje als de beste hond die Google ooit heeft gehad. Deze lieve hond loopt zijn eigenaar overal achterna en houdt meer van zijn baasje dan zijn favoriete teddybeer die hij dagelijks berijdt. Hij doet supergave -en schattige trucjes en brengt je altijd zijn bal terug nadat je deze gegooid hebt. Deze hond doet erg zijn best om Google’s liefde te winnen en doet dit met het besef dat als hij iets fout doet; dat hij straf kan krijgen. Hierdoor luistert hij altijd, is hij onwijs lief en werkt hard om op lange termijn snoepjes te krijgen.

White Hat SEO-technieken zijn de methodes die Google het snelst zal lonen. Deze methoden vergen echter wel het meeste werk. Het kost tijd, vastberadenheid en vooral erg veel research. Precies zoals organische zoekresultaten; is de denkwijze van Google erg dynamisch. De deep-learning AI’s en algoritmes die Google gebruikt om hun gebruiksvriendelijkheid en AdWords inkomen te optimaliseren is een altijd-veranderende omgeving. Hierdoor zal White Hat SEO altijd de meeste moeite kosten; maar tegelijkertijd ook de minste problemen en risico’s veroorzaken. Je bent zo altijd up-to-date over nieuwe toegepaste regels en algoritmes en altijd voorbereid op verandering. Is White Hat SEO de beste strategie? Dat ligt volledig aan jouw persoonlijke doelen. Er is geen “oplossing der oplossingen” in de SEO-wereld. Het is aan jou om uit te zoeken welke oplossing het beste voor je werkt. Wat wel zeker is; is het feit dat Google White Hat SEO als ENIGE methode ziet. Dit komt natuurlijk door het feit dat budget spenderen aan AdWords een onderdeel is van White Hat SEO. Hierdoor zal Google ALTIJD zeggen dat White Hat SEO de ENIGE manier is om hogerop in de zoekresultaten te komen. Uiteindelijk is het altijd geld dat de machine draaiende houdt. En aangezien Google een monopolie heeft, kunnen ze vrijwel alles doen en zeggen wat ze maar willen. Uit hun perspectief is Grey Hat en Black Hat SEO verboden; of zelfs onbestaand.

White Hat wordt vooral gecombineerd met andere SEO-technieken

Realistisch gezien voor de meeste websites, is het vrijwel onmogelijk om altijd die perfecte Golden retriever te spelen. White Hat SEO is goed voor de meeste websites; maar het is vaak niet goed genoeg. Backlinking vereist hier en daar wat slimme zetten. Dit betekent niet per sé de “schoonste” methoden (vanuit Google’s perspectief). In de meeste gevallen wordt White Hat SEO gecombineerd met meer agressieve technieken afkomstig van zowel Grey Hat SEO als Black Hat SEO. Je moet er simpelweg zeker van zijn welke onderdelen van welke kleur Hats je nodig hebt om je campagnes te optimaliseren. De meest gebruikte strategieën zijn White Hat in de basis en afgemaakt met Grey Hat technieken. Je moet simpelweg onthouden dat hoewel Black Hat SEO erg agressief en effectief op korte termijn kan zijn; het op lange termijn onethisch en slecht voor de ontwikkeling van het internet is. Met Black Hat SEO ben je letterlijk het internet kapot aan het maken. Maar dat betekent natuurlijk niet dat je het nooit kunt gebruiken.We zeggen gewoon dat je het waarschijnlijk beter niet kan doen. Het ligt volledig bij jezelf. Als je maar onthoud dat iedereen het goed vindt als je White Hat SEO-technieken gebruikt (op je concurrenten na misschien).

White Hat (backlinking) technieken

Zoals je zelf misschien wel of niet wist heeft Google een statement gegeven over de “identiteit” van hun derde meest belangrijke rankingtool genaamd: “RankBrain”. Deze tool is een deep learning AI ontwikkeld door Google om pagina’s te crawlen en tegelijk alles op je website registreert van gebruikservaring tot de content op je pagina’s.

Dit betekent dat het tegenwoordig geen zin meer heeft om je pagina’s te bombarderen met relevante zoekwoorden. Zoals we eerder al aangaven, wil Google zijn klanten tevreden houden (anders maken ze geen gebruik meer van hun diensten). Rankbrain checkt of alles op je website precies zo is zoals het moet zijn om HUN gebruikers tevreden te houden. Hierdoor is gebruikservaring dus wel jouw nummer 1 prioriteit wanneer je een domein succesvol wilt onderhouden. Google wilt een perfecte gebruikservaring van hun service voor hun gebruikers. De manier waarop ze dat doen is door websites met goede gebruikservaring weer te geven in hun zoekresultaten. Vandaar moet gebruikservaring jouw prioriteit White Hat SEO-techniek zijn. Andere bruikbare White Hat SEO-technieken die je bijvoorbeeld kunt toepassen zijn:

-Schrijf lange, sterke en relevante blogs. Hoe langer je blog; hoe hoger de kans dat mensen langer op je pagina blijven (zo lang je het interessant en relevant houdt). Deze blogs moeten echt de aandacht van je publiek grijpen en de idealen van jouw onderneming vertegenwoordigen. Deze blogs (wanneer juist geschreven op een SEO-wijze) “vertellen” tegen Google waar jouw website allemaal over gaat. Als Google dat weet, kunnen ze beter en makkelijker accurate zoekresultaten voor hun gebruikers genereren. Je doel hier, is om je artikel niet alleen leuk te maken voor je bezoekers, maar ook geoptimaliseerd voor de crawlers van Google.

-Zorg ervoor dat mensen op je pagina blijven door ze interessant, leuk, grappig etc. te maken. Google RankBrain ziet en registreert dit. RankBrain “begrijpt” dat gebruikers het als positief ervaren. Hierdoor zullen ze jouw website hoger ranken. Hoe mooier, sneller, gladder en makkelijker je website is; hoe meer tevreden je gebruikers zullen zijn. Dit verhoogt gebruikservaring; wat Google dus registreert wanneer ze je ranken.

-Content maken die van zulke goede kwaliteit is; dat andere mensen/websites/pagina’s naar jouw domein willen linken. Hoe meer backlinks, hoe hoger je autoriteit, hoe hoger je ranking. Content=King! Je hebt deze term waarschijnlijk vaker gehoord. Natuurlijk backlinks zijn niet alleen erg vleiend, maar ook erg krachtig! Als een bekende blogger uit jouw doelgroep verwijst naar jouw domein in 1 van zijn blogs, dan stijgt jouw ranking. Zijn/haar website heeft een hoop (relevante) traffic, en waarschijnlijk een hoge autoriteit en Google merkt nu ineens dat deze succesvolle EN relevante website naar jouw domein verwijst.

-Schrijf blogs voor andere domeinen over specifieke onderwerpen uit jouw doelgroep en link verwijs naar jouw eigen domein in die blogs. Dit is een hele lucratieve manier om niet alleen gratis backlinks te scoren, maar ook nog eens een geweldige kans om meer potentiële bezoekers te genereren via het succes van iemand anders zijn website. Ga op zoek naar succesvolle websites en blogs binnen jouw expertisegebied en maak gastblogs voor ze.

-Design je domeinen zo gebruiksvriendelijk mogelijk. Hierdoor genereer je niet alleen tevreden gebruikers, maar het maakt het ook makkelijker voor Google om je pagina’s te crawlen. Dit resulteert weer in hogere ranking omdat je hiermee de zoekmachinevriendelijkheid tegelijk verbeterd. Als gebruikers of Google crawlers enige obstakels tegenkomen op je website dat hun gebruik ook maar een heel klein beetje frustrerend maakt; waardoor je ranking weer een flink stuk kan zakken.

-En natuurlijk tot slot: je portemonnee opentrekken, die flappen op tafel smijten en budget spenderen aan AdWords campagnes.

grey-hat-seo
grey-hat-seo

Grey Hat SEO: De Schattige Puppy die soms een beetje ondeugend is

Grey Hat SEO is alsof Google net een nieuwe puppy heeft aangeschaft. Puppies luisteren namelijk niet altijd omdat ze nogal speels zijn. Hierdoor bijten ze vrij vaak tijdens het spelen. Maar deze schattige kleine fluffballs zijn niet agressief genoeg om hun baasje (Google) zo hard te bijten dat er bloed aan te pas komt. De manier waarop je het moet bekijken is als volgt: iedereen vindt het toepassen van Grey Hat SEO prima…. behalve Google. Dit komt door het feit dat er met Grey Hat SEO geen enkele website (of enig ander deel van het internet) beschadigd mee wordt. MAAR, Google heeft een hekel aan Grey Hat omdat mensen geld uitgeven aan links en domeinen terwijl ze dat geld ook uit konden geven aan AdWords campagnes. Wanneer je aan het backlinken bent met je gekochte verlopen domeinen met autoriteit; dan loopt Google potentiële AdWords omzet mis. Zelfs terwijl Grey Hat SEO technisch gezien tegen de webmaster guidelines kan zijn; zal Google die regels nooit uitoefenen tegen Grey Hat. Dit komt omdat het in een “grijs gebied” zit (vandaar de naam). Het kan zelfs voorkomen dat Google je probeert te overtuigen dat Grey Hat SEO slecht is door artikelen te plaatsen die gezien kunnen worden als “propaganda” en zoekresultaten over het onderwerp te manipuleren in hun voordeel. Het is van uiterst belang dat je weet hoe je gebruik kan maken van Google’s algoritmes in jouw voordeel; zonder dat je hiermee gestraft kan worden door Google of de structuur van het internet schaadt. Dit is de definitie van Grey Hat SEO. En onthoud; je moet slim en voorzichtig te werk gaan om ervoor te zorgen dat je Grey Hat technieken niet veranderen in Black Hat SEO. Zorg ervoor dat je altijd volledig op de hoogte bent van de technieken die je wilt gaan gebruiken voordat je een nieuwe strategie gaat uitproberen.

Slim en niet strafbaar

Grey Hat SEO wordt veelal gebruikt om organische zoekresultaten te verbeteren op zowel korte- als lange termijn. Het kan je domein helpen om snel in ranking te stijgen, maar het zal daar waarschijnlijk niet voor altijd blijven hangen. Daarom is het belangrijk om Grey Hat SEO-technieken te gebruiken als aanvulling op je White Hat SEO-technieken. De sleutel is hier om je Grey Hat technieken op een discrete en slimme manier uit te voeren zodat Google er niet achter komt dat je iets verdachts aan het doen bent en je ranking geoptimaliseerd blijft.

Grey Hat SEO is vanzelfsprekend wanneer je jouw concurrenten wilt verslaan

Vrijwel iedereen gebruikt Grey Hat SEO-technieken om hun ranking te verbeteren. Vandaar is het natuurlijk vanzelfsprekend om het toe te passen bij je backlinking proces. Als je jouw concurrenten voor wilt zijn, dan is Grey Hat SEO een goede manier om je daarbij te helpen. Het kan je organische zoekresultaten in een korte periode verbeteren waardoor je in het voordeel bent wanneer je jouw nieuwe strategieën gaat plannen. Denk bijvoorbeeld aan een bepaald “seizoen” in jouw niche waar je veel traffic kunt gaan verwachten (e.g. kerst, nieuwjaar, Valentijnsdag, nationale eet-een-rauwe-vis dag etc.). Zorg dan dat je SEO-strategieën daarop aangepast zijn. Geloof ons, je concurrenten doen het ook! Hierdoor moet je deze technieken blijven uitvoeren om ze altijd slimmer af te wezen. Het oude gezegde gaat daarom ook: “als je concurrent van de brug afspringt; ga er achterna! Wie weet staat er een klant onderaan de brug”.

Kalin’s Niches

Kalin geeft een mooi voorbeeld om de verschillen te laten zien tussen de behoefte naar White Hat SEO en Grey Hat SEO. Hij legt uit: “…If you have something really cool (say an innovative drone), people will link you and you’ll be fine with white hat only. But if you are in forex/gambling/pharmacy/loans/porn etc for example. you’re on your own for your links 🙂 So grey hat is needed.”. In andere woorden; een niche zoals een hele coole drone zou volledig kunnen overleven met alleen maar White Hat SEO. Maar de meerderheid van website-eigenaren zal waarschijnlijk gebruik moeten maken van Grey Hat SEO tot een bepaald punt om autoriteit te genereren. Vandaar is de kans klein dat je het gebruik van Grey Hat SEO kunt ontwijken.

Grey Hat (Backlinking) Technieken

Meningen over wat te kwalificeren valt als Grey Hat SEO ten opzichte van White Hat SEO verschillen. Vandaar geven we je hier de actuele basis van het onderwerp. De beste legale en zeer effectieve manier van Grey Hat SEO is waarschijnlijk handmatig backlinken. Hoewel dit veel tijd kost om correct en succesvol uit te voeren, is het erg effectief wanneer je het goed doet. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is websites/blogs etc. zoeken met autoriteit en letterlijk de verantwoordelijke voor die website vragen of ze willen verwijzen naar jouw website.

Een andere zeer effectieve manier is het aanschaffen van verlopen domeinnamen met autoriteit en het beginnen van een linkbuilding strategie. Kalin legt het mooi uit: “…Using supporting websites and Private Blog Networks (PBN) is not just a SEO strategy. It’s a money-making strategy and a very good one.” Je moet gewoon lef en doorzettingsvermogen hebben en een duik nemen in de effectieve wereld van Grey Hat SEO. Bij CatchTiger.com helpen we je om de perfecte verlopen domeinnamen te bemachtigen met hoge autoriteit die backlinks van goede kwaliteit bevatten. Het zit namelijk zo: als je backlinks van spammy websites of compleet nieuwe domeinen etc. komen dan zijn ze nutteloos. Andere technieken die kunnen worden gezien als Grey Hat SEO zijn:

-Reageer op relevante blogs en verwijs naar je eigen website op een manier waarop mensen het accepteren. De beste manier om dit te doen is om autoriteit vast te stellen in het begin van je reactie. Bijvoorbeeld, wanneer je een reactie plaatst op een populaire blogpost, bedenk dan iets intelligents om te reageren (echte nuttige informatie dus) en begin je reactie met: “Hoi, mijn naam is Blauwe Man (eigenaar van https://www.WebsiteMcWebsitegezicht.com) en mijn mening over dit blog is blablabla…”.

-Bouw een Private Blog Network (PBN). Wanneer je een aantal verlopen domeinnamen koopt met autoriteit; dan kun je deze heel succesvol in je backlinking proces gebruiken door een PBN te bouwen. Een PBN is simpelweg een netwerk van domeinen met blogs van hoge kwaliteit die naar elkaar backlinken. Het belangrijkste van het hele gebeuren, is dat de links een hoge autoriteit hebben. Want onthoudt; traffic is alleen een bijkomstigheid van goede domeinnamen. Het is autoriteit dat echt het verschil maakt! Je kunt onwijs veel traffic genereren op een irrelevante pagina maar die zal dan uiteindelijk snel doodbloeden

-Betaalde links: zoals eerder al benoemd; is het mogelijk om simpelweg een aantal links te kopen. Er zijn bedrijven die hun volledige businessmodel hebben gebouwd op dat principe; het verkopen van links. Het enige probleem waar je vaak tegenaan loopt, is het feit dat als je meerdere links aanschaft de kans groot is dat de meeste nutteloos zijn. Als een aantal van die links afkomstig zijn van spammy, illegale of andere slechte bronnen; dan is dat slecht nieuws voor jouw autoriteit. Alles wat je hoeft te doen is zeker weten dat de links die je koopt van bronnen komen met een goede autoriteit. Als de grootte en macht van de website waarvan de link komt groot is, dan zal de link vanzelf waardevol worden. Het is geen kernfusie, alleen hard werk. Maar hard werken loont.

black-hat-seo
black-hat-seo

Black Hat SEO: De Badass en chagrijnige 20-jaar oude kat

Omdat we dierenmetaforen gebruiken kunnen we Black Hat SEO beschrijven als een oude chagrijnige kat die simpelweg schijt heeft aan alles. Kijk naar hem. Deze kat is klaar met al het gezeik om hem heen en doet gewoon waar hij zin in heeft. Het probleem is alleen dat deze kat zoveel schijt heeft aan de situatie om hem heen; dat hij niet eens meer controleert of Google wel in de buurt is wanneer hij van tafel eten steelt. Uiteindelijk zal de kat dus betrapt worden en moet hij de rest van zijn leven buiten blijven en daar maar muizen gaan stelen van Bing; de kat van de buren. Echter, katten hebben 9 levens. Het is namelijk niet altijd dodelijk om Black Hat SEO te gebruiken; zolang je maar slim te werk gaat! Black Hat SEO toepassen op je backlinking strategie moet je altijd met extreme voorzichtigheid doen. Om maar even met de spreekwoordelijke deur in huis te vallen, Black Hat SEO moet ten allen tijden vermeden worden als dit niet je specifieke doorgedachte strategie is.

Guidelines? Pfff; niet voor mij! Ik ben van de straat!

Google heeft een document uitgegeven genaamd de Webmaster Guidelines, waarin ze alle technieken en informatie benoemen die je NIET mag gebruiken om je ranking te verbeteren. Kalin zegt het volgende over de guidelines: “They are no laws or terms of service. They are completely optional, yet Google has manipulated the public opinion into thinking they are the Holy Grail. Following them [webmaster guidelines] does not guarantee you won’t catch a penalty. Google as a company is not bound to them and may choose to screw any website they don’t like at any time.” Kalin maakt sterke punten hier. Hij voegt ook nog toe: “Google doesn’t even require big websites to follow these rules.” Wat hypocriet is, als je het ons vraagt. Maarja, ze hebben een monopolie; dus we hebben geen andere keus dan het te accepteren. Zoals we al eerder benoemd hebben is linkbuilding door middel van een PBN technisch gezien tegen de webamster guidelines. Maar deze regels worden nooit afgedwongen omdat ze in dat “grijze” gebied zitten (vandaar dus “technisch gezien”). Dus zorg er gewoon voor dat wanneer je het doet; dat je het slim uitvoert. Ga niet de deur uit om simpelweg een verzameling met spam-gevulde links te kopen omdat ze “traffic” hebben (wat een onwijs slechte gedachtegang is). Gebruik je gezonde verstand en maak geen misbruik van Google’s algoritmes. Gebruik ze juist in je voordeel zonder ze te proberen te slim af te zijn met pure Black Hat SEO (Spam). In conclusie: de guidelines zijn niet zo eng als Google je wilt laten geloven, maar dat betekent niet dat je ze zoveel mogelijk moet negeren. Als je dat toch liever wel doet; doe het dan slim zoals met Grey Hat SEO-technieken.

Black Hat SEO: loop op je tenen en misschien red je het wel!

Niet veel mensen weten dit, maar een klein beetje Black Hat SEO kan effectief zijn binnen je SEO-strategie (in sommige gevallen). Je moet begrijpen dat het extra gevaarlijk is wanneer je Black Hat SEO uitvoert wanneer de website waar je het voor uitvoert nog niet veel autoriteit heeft behaald. Want als Google je verbant; dan heb je een groot probleem en moet je overgaan op Bing (wat hopeloos is). Dus, wanneer je toch besluit om Black Hat SEO toe te passen, wees dan voorzichtig in je executie en doe niks waarvan je niet volledig zeker van het resultaat bent. Hoe succesvoller je website wordt; hoe makkelijker je Black Hat SEO kunt toepassen. MAAR; vergeet nooit het eeuwenoude verhaal van David en Goliath. Hoe groter ze zijn…

Black Hat SEO-technieken

Black Hat SEO-technieken worden letterlijk benoemd in de webmaster guidelines. Er is hier dus geen sprake van een “grijs gebied”. Als je gepakt wordt, dan ben je de lul. Zo simpel is het. Met Grey Hat SEO-methodes kun je nog je mooie grote ogen opzetten en dan heb je een grote kans dat Google je er makkelijk vanaf laat komen met een kleine penalty of zelfs helemaal niks. Wanneer je gepakt wordt met Black Hat SEO-technieken; dan maakt hij je kapot met al zijn macht. Desalniettemin, als je jezelf slim genoeg vindt en wanneer je er zeker van bent dat jij Black Hat SEO-technieken onder de radar kunt uitvoeren; dan kunnen ze een erg sterk wapen zijn in je SEO-arsenaal.

Alleen onthoudt wel dat wanneer je Black Hat SEO-technieken uitvoert; je het internet hier wel mee schaadt. Black Hat SEO vindt vaak zijn weg in grote bergen spam en als je een beetje ongeluk hebt kom je zelfs in aanraking met illegale zaken (zoals hackwebsites etc.). Daarom moeten we even benoemen dat we voor geen minuut aanraden om Black Hat SEO-technieken te gebruiken. Bekijk het maar op deze manier: mensen die gebruik maken van Black Hat SEO zullen NOOIT budget spenderen aan AdWords campagne. Daarom gaat Google naar je op zoek om je onmiddellijk te verbannen. Hoewel Black Hat SEO op korte termijn erg agressief en effectief kan zijn, blijft het compleet onethisch en schadelijk voor de structurele integriteit van het internet. Terwijl we niet hard genoeg kunnen schreeuwen om geen gebruik te maken van Black Hat SEO, weten we dat je een morbide nieuwsgierigheid hebt naar illegale dingen. Daarom, voor deze ene keer, geven we je ook een aantal voorbeelden van de meest gebruikte Black Hat SEO-technieken.

-Laten we beginnen bij de meest interessante: “Cloaking”. Het eerste wat in je opkomt als je het woord cloaking leest is waarschijnlijk een top-secret technologie van de overheid dat vliegtuigen en Harry Potter onzichtbaar maakt. En dit komt er gedeeltelijk op neer. Cloaking is het presenteren van andere content of een andere URL aan de gebruiker, dan je aan de zoekmachine crawler laat zien. Als je een korte-termijn agressieve ranking techniek nodig hebt, dan is deze baddass motherf*$&r de perfecte keuze. Het is volledig tegen de Webmaster Guidelines, dus wees voorzichtig. Als je deze techniek gebruikt dan laat je andere content zien aan zoekmachines dan dat er daadwerkelijk op je website staat. Dit betekent dat zoekmachines dus irrelevante informatie genereert voor hun gebruikers door jouw deceptie. Dit is effectief voor een korte periode tot Google erachter komt; wat zonder twijfel gaat gebeuren omdat zij constant gebruikservaring testen. Als jij hier een weg omheen weet te vinden; dan ben jij de nieuwe koning der zoekmachines en backlinking en buigen we allemaal voor je absolute macht.

-Een andere veel -en makkelijk gebruikte Black Hat SEO-techniek is het aanschaffen van links. Er zijn veel websites en bedrijven die links in bulk aanbieden. Dit maakt je backlinking proces erg simpel. Het voordeel hiervan is dat de koper (i.e. jij) kan bepalen wat de anchor tekst in kwestie moet worden. Dit is heel belangrijk voor Google. Omdat je dus gewoon de links kunt kopen en ze niet hoeft te genereren, hoef je je dus geen zorgen te maken over de kwaliteit van de links. Bovendien, de meeste websites die dit soort linkpakketten verkopen geven je niet eens de mogelijkheid om de content te veranderen van de websites waar de links op geplaatst worden. Dit betekent dat je hiermee de zoekresultaten kunt beïnvloeden door gebruikers misinformatie te voeren. Vandaar is het altijd slimmer om White -en Grey Hat SEO-technieken te gebruiken zoals het aanschaffen van verlopen domeinnamen met autoriteit en de sites zelf te bouwen en te beheren met kwalitatieve content.

-“Artikelen spinnen” is een techniek die de laatste tijd steeds vaker gebruikt wordt. Er zijn bedrijven die letterlijk software verkopen die content stelen van andere websites en deze zodanig automatisch veranderen zodat de content een klein beetje anders is dan het origineel. Dit is een manier waarop mensen gedupliceerde content plaatsen in de hoop om op het succes van andere artikelen mee te liften. Wanneer je toch beslist om dit te doen (wat ABSOLUUT geen goed idee is, want het is plagiaat), zorg er dan voor dat je de content genoeg aanpast zodat plagiaat checkers je niet kunnen snitchen bij de Google Politie. Als je geen artikelen wilt spinnen, maar nog steeds artikelen schrijft aan de hand van verzamelde informatie van andere bronnen; zorg dan dat je deze altijd juist citeert (i.e. APA). Je kunt ook altijd je artikelen controleren op plagiaat met een online plagiaat checker.

-Een laatste, veel gebruikte Black Hat SEO-methode heeft alles te maken met spam. Als website/domeineigenaar heb je hier zelf waarschijnlijk (te) vaak zelf last van gehad. Deze methode bestaat uit het automatisch plaatsen van spamreacties op invulformulieren. Of dit nu in een reactievlak, enquête of aanmeldformulier wordt gedaan; spambots vinden altijd hun weg. Deze spambots plaatsen meestal onzingebrabbel in een vreemde taal, met een gekke lange URL ergens verstopt in de tekst. Zo genereren ze automatisch een backlink bij een gewenste website wanneer de spambot niet wordt tegengehouden door websitebeveiliging. Nogmaals, we raden je absoluut niet aan om een spambot te bouwen of te kopen. Google komt hier snel genoeg achter en straft je hier hard op af (hoogstwaarschijnlijk met een verbanning). Het is heel erg belangrijk dat je je eigen website goed beschermd tegen dit soort “ongedierte”. Dit kan al met een simpele toepassing van Recaptcha (van Google )

We verlaten je met een prachtige uitlegstructuur, gemaakt door Kalin, waarin hij het verschil uitlegt tussen White, Grey- en Black Hat SEO uit het perspectief van Google, ten opzichte van de waarheid:

white-gray-black-hat
white-gray-black-hat

In Conclusie: draag de SEO hoed die het beste bij je past!

Of je nu kiest tussen White, Grey -of Black Hat SEO ligt volledig bij jezelf. Het ligt alleen aan het specifieke SEO doel wat je zelf vaststelt als website/ domeineigenaar. Als je graag Black Hat SEO-technieken wilt proberen om agressief snel te ranken, dan kan dit; maar dan moet je de risico’s wel accepteren. Wellicht heb je even een nutteloos domein aangeschaft met een lage ranking en wil je wat Black Hat uitproberen om de effecten te zien (voordat je deze uitprobeert op je eigen website/domein). Onthoud hierbij wel, dat de effecten van alle soorten SEO altijd anders zijn bij domeinen met een andere gradatie van Autoriteit. Dit kan dus betekenen dat wanneer een Black Hat SEO-techniek geweldig werkte voor een website zonder autoriteit; dat het misschien vreselijke gevolgen kan hebben voor je hoofdwebsite die al autoriteit heeft. De mogelijkheden zijn eindeloos en moeten daarom ook allemaal overwogen worden voordat je een nieuwe strategie gaat opbouwen. En onthoud, als je in zee gaat met een SEO bedrijf die je de wereld belooft, vraag dan goed na, hoe zit dit willen bereiken. Omdat elk bedrijf of persoon gebruik kan maken van Black Hat SEO loop je altijd risico op verleiding met korte termijn resultaten (en dat is uiteraard niet haalbaar). Voor dat je het weet heb jij die Google penalty te pakken en is het SEO bedrijf nergens meer te bekennen.

Desalniettemin blijft ons advies; gebruik alleen maar White Hat SEO in combinatie met aanvullingen uit Grey Hat SEO om zo het risico van rankverlies te minimaliseren. Wat we proberen te zeggen is: wees niet lui! De wereldberoemde, idee-stelende Thomas Edison zei ooit erg Ironisch:

We often miss opportunities because it is dressed in overalls and looks like work”

Zijn quote beschrijft precies waarom mensen nog steeds te snel terugvallen op Black Hat SEO. Luiheid. Het is makkelijk en vergt weinig tijd of moeite. Je mist alleen altijd positieve effecten op lange termijn die je dus wel krijgt wanneer je moeite steekt in een White Hat SEO-strategie aangevuld met Grey Hat SEO. Dus kies ervoor om je schouders eronder te steken en je zult er geen spijt van hebben! Onthoud: Google is de koning die bepaalt welke van zijn onderdanen blijven leven en welke onthoofd worden; het is dus beter om het gênante narkostuum aan te trekken en hem te vriend te houden.

Wil je graag de ranking, traffic en autoriteit van je website verbeteren? Maak dan nu nog een gratis account aan bij CatchTiger.com en begin met bieden op verlopen domeinen met autoriteit om vandaag nog een backlinking strategie te beginnen!

Alle credits voor:

Erik Lambrechts –CatchTiger.com de veilingsite voor verlopen domeinnamen.

Kalin Karakehayov – seo.domains for high autority domains.

Victor Norbart –Klikensteen.nl online marketing specialist.

Share this post