Vorige week kondigde Mozilla aan dat de Firefox browser Google laat vallen als standaard zoekmachine ten faveure van Yahoo. Een goede zet voor Yahoo, maar het zal het bedrijf niet de exposure geven die het kan krijgen als het de standaard zoekmachine wordt bij iets dat veel meer gebruikt wordt, Apple’s Safari browser op iOS bijvoorbeeld.
Een positie die Google al sinds de lancering van de eerste iPhone in 2007 in bezit heeft. Maar de deal dat Google de standaard zoekmachine voor alle zoekopdrachten in Safari is loopt volgend jaar af, zo weet The Information te melden, en Yahoo en Microsoft’s Bing zitten nu beide te azen op deze positie!
Zowel Yahoo als Bing zijn jaren terug al toegevoegd als optie, die je als gebruiker handmatig in kan stellen, om een van de twee als standaard zoekmachine in Safari te gebruiken. Maar met de strijd tussen Google en Apple over verschillende smartphone patenten hebben Bing en Yahoo nu de mogelijkheid om nu prominent aanwezig te zijn in een van de meest populaire mobiele browsers.
Apple heeft eerder al afscheid genomen van de native iOS apps als Google Maps en YouTube dus een andere zoekmachine lijkt ook een logische keuze. Apple heeft een groot deel van al het mobiele internetverkeer in handen dus dit kan voor zowel Bing als Yahoo een flinke boost betekenen!