Het coronavirus (Covid-19) heeft de afgelopen maanden het normale leven flink overhoop gehaald. Ook het consumentengedrag in Nederland is hiermee aanzienlijk veranderd. En dat ziet ook Google terug in het zoekgedrag van consumenten online. Het Market Insights team van de zoekgigant heeft onderzocht welke veranderingen te zien zijn in lokale zoektrends. Welke producten worden bijvoorbeeld meer gezocht? Hoe richten mensen hun staycation in en met welke producten willen ze die veraangenamen? Zoeken we nu eerder naar een huis buiten de stad? En welke oplossing zoeken we online voor het kwijtraken van de extra corona kilo’s?
Nu de lockdown regels in Nederland wat soepeler worden en scholen, winkels en restaurants heropenen, is het nu tijd voor de ‘herstart’ fase van de economie. Maar met veel mensen die nog steeds thuiswerken, zichzelf moeten isoleren of de financiële impact moeten verwerken, is het leven verre van hoe het was voor het coronavirus. En zoals een onderzoek van McKinsey & Company bevestigt, verwachten consumenten dat hun routines nog minstens een paar maanden zullen worden beïnvloed.
Hoe worden deze verwachtingen weerspiegeld in consumentengedrag? Van alternatieve vakantieplannen tot kantoorruimtes voor de lange termijn; iedereen moet zich aanpassen en mensen gaan dus logischerwijs op zoek naar hulp, via ondermeer Google Zoeken. Om te laten zien wat top of mind is voor consumenten in Nederland, deelt het Market Insights team de grootste veranderingen en opvallende trends in zoekgedrag van Nederlandse consumenten.
Bij het begin van de coronacrisis steeg de vraag naar online winkelen enorm. In de week van 15 maart, kort nadat de ‘intelligent lockdown’ was aangekondigd, namen de zoekopdrachten naar ‘bezorging’ aanzienlijk toe in vergelijking met dezelfde tijd vorig jaar en bleven ze relatief hoog. Dat was ook goed te merken, via ondermeer Albert Heijn was het soms lastig een moment te vinden waarop jij je boodschappen thuis kon laten bezorgen.
Bijzondere pieken waren er dan ook te zien in ‘boodschappen bezorgen’, bloemen bezorgen en fitnessapparatuur voor thuis zoals ‘hometrainer’ en ‘weerstandsband’. Maar terwijl deze na een paar weken weer terug naar het normale niveau gingen, is de categorie waar mensen in Nederland nog veel meer van bestellen eten (‘eten bezorgen’).
Aangezien grenzen deels nog gesloten zijn voor vakantiereizen, hebben veel mensen hun vakantie plannen moeten annuleren, wat leidde tot veel zoekopdrachten rond zowel ‘reisverzekering’ als ‘annuleringsverzekering’. In vergelijking met de afgelopen 5 jaar is het aantal vragen over ‘last minute vakanties’, meestal geassocieerd met all-inclusive zonvakanties, aanzienlijk afgenomen. Voor velen wordt het vooruitzicht om nergens heen te kunnen, gecompenseerd door thuis een luxe ervaring te creëren. Van ‘jacuzzi’, ‘buitendouche’, ‘terrasverwarmer’, ‘ligbed’ en ‘bbq’ naar ‘glijbanen’ (glijbaan), tafeltennistafel’ en speeltoestel tuin — een stijgende zoek interesse voor elk van deze producten suggereert dat consumenten in Nederland goed zijn voorbereid voor hun staycations.
Nederlanders willen deze zomer graag meer tijd op het water doorbrengen en kijken ook steeds vaker naar het kopen van hun eigen boot (‘boot kopen’ ‘sloep kopen’).
Maar met het losser worden van de lockdown-regels, zijn mensen ook begonnen met het zoeken naar een stacaravan (‘stacaravan te koop’), en hoewel lager dan vorig jaar, bleef er een voortdurende interesse in ‘camper’ en ‘caravan’. Dit bevestigt dat mensen overwegen om er tussenuit te gaan in de zomervakantie, ondanks dat ze niet ver kunnen.
Nederlanders willen ook graag kamperen, met ‘kamperen in Nederland’ met een veel hogere en eerdere piek dan in voorgaande jaren. En een verrassend hoge zoek interesse in ‘privé sanitair’ suggereert dat mensen die normaal niet zouden gaan kamperen, nu op zoek zijn naar comfortabele manieren om dit te doen.
Qua accommodatie zoeken mensen vooral naar ‘camping’ en ‘hotel’, en veel minder naar ‘bed and breakfast’, ‘appartement’ of ‘vakantiehuis’.
Kijkend naar bestemmingen, is er een enorme piek in zoekopdrachten voor ‘vakantie in Nederland’, met bijzondere interesse in Zeeland (‘vakantie in Zeeland’) en Texel (‘vakantie in Texel’).
Mensen verlangen nog steeds om ook naar het buitenland te gaan; populaire zoekopdrachten buiten Nederland zijn vooral ‘vakantie Frankrijk’, ‘vakantie Spanje’ en ‘vakantie Duitsland’.
Een andere shift in het zoekgedrag laat zien dat Nederlanders steeds meer geïnteresseerd zijn in een ‘huis met tuin’ of ‘huis aan het water’. Of dit zo is omdat ze meer ruimte willen om met hun gezin van het buitenleven te genieten, of omdat ze iets hebben gemist tijdens isolatie; het zou wel eens een blijvende woning trend kunnen zijn.
Aan het begin van de corona crisis gingen Nederlanders enthousiast bakken en brood bakken’ en ‘bananenbrood’ waren veelgezocht. Tegelijkertijd daalden de zoekopdrachten naar ‘dieet’ en ‘afvallen’ ver onder het gemiddelde niveau, vergelijkbaar met wat je normaal alleen in december zou zien. Na slechts een paar weken keerden de trends om, waarbij de zoek niveaus weer opliepen tot niveaus vergelijkbaar met januari, wat typisch de jaarlijkse piek is als het gaat om zoekopdrachten rond ‘gezond eten’.
Aangezien de huidige situatie ervoor zorgt dat het consumentengedrag snel en onvoorspelbaar verandert, kan het goed in de gaten houden van Google Search Trends marketeers helpen beter in te spelen op de behoeften van hun klanten. Voor wekelijkse updates over lokale zoektrends naar producten door Nederlanders kan je daarom vanaf nu de nieuwe tool Rising Retail Categories bezoeken.
Via de Think with Google site kan iedereen inzicht krijgen in de snel opkomende productcategorieën bij Google Search, hun locaties en de meest voorkomende zoekopdrachten hierbij. Dagelijks zal informatie aangepast worden aan de hand van de veranderingen bij Google Search. Enkele insights uit de tool: top trending (retail)categorieën deze week zijn o.a. broodtrommels, regentonnen en luchtzuiveraars.
[Fotocredits © PixieMe – Adobe Stock]