21.02.2017
Search

Dit was Friends of Search 2017

By: Jeroen de Hooge

BlogSearch

De laatste trends, de mooiste cases, de latest & greatest in SEO. Het doel van Friends of Search is om alle gasten naar huis te laten gaan met meer, en direct toepasbare, kennis over het SEO-landschap.

En na een geslaagde Friends of Search 2016 vorig jaar is de organisatie daar ook dit jaar weer in geslaagd.

Er was voor ieder wat wils. En zelfs voor doorgewinterde digitale marketingbureaus had Friends of Search 2017 in sommige gevallen nog mooie, nieuwe inzichten.

We zetten een aantal insights voor je op een rij. Heb je aanvullingen, of vragen, aarzel niet en laat het weten!

Van Desktop First naar Mobile First

Dit is voor niemand meer wereldschokkend nieuws. Gary Illyes van Google gaf desondanks nog een welkome toelichting.

Omdat meer dan de helft van zoekopdrachten via mobieltjes gaat, is het voor de zoekmachine logischer om hun index naar mobiele logica te modelleren. Op dit moment is Google’s index nog op desktop-searches gebaseerd.

Er volgt binnenkort een uitgebreide blogpost van Google zelf met vragen en antwoorden over de mobile first index.

Accelerated Mobile Pages (AMP)

Hoe gaat Google om met AMP in de mobile first index? Gary Illyes legt het als volgt uit: als je alleen een AMP-versie hebt (en dus geen desktop of mobiele versie), dan krijgt de AMP de rankingwaarde.

Als AMP de tweede versie is, en er dus ook nog een mobiele versie bestaat, dan wordt de content op de mobiele versie geïndexeerd, en is de mobiele versie de eerste keus van Google.

search-2017
search-2017

PWA

Progressive web apps. PWA is een nieuw opkomend fenomeen met interessante mogelijkheden voor SEO’ers.

PWA brengt mobiele sites tot leven in een app-achtige omgeving: wat de gebruikservaring zeer ten goede komt.

Aangezien PWA net als AMP een stuk sneller laadt, hebben PWA-sites soms al een streepje voor in Google.

Heb je een app? Of denk je aan het bouwen van een app?

Overweeg dan zeker PWA. PWA is inmiddels al behoorlijk goed vergelijkbaar met de mogelijkheden (zelfs inclusief push-notificaties) van ‘gewone’ Android- en iOS-apps.

En, omdat het websites zijn, hoef je minder moeite te doen om ze goed geïndexeerd te krijgen.

Let op: PWA heeft wel HTTPS nodig. Maar die SEO-basic heb je als het goed is al draaiend. Want… ->

HTTPS

In verschillende lezingen kwam naar voren dat HTTPS echt een vitaal onderdeel van een SEO-technisch gezonde site is.

Bovendien wordt er binnenkort een update in verschillende browsers uitgerold waarbij bezoekers een melding krijgen dat ze zich op een onveilige site bevinden, wanneer er geen HTTPS-verbinding is.

Dat kan leiden tot een stuk minder gebruikers dan voorheen.

Zorg er dus voor dat als je nog geen HTTPS-verbinding hebt, dat je dit zo snel mogelijk regelt! Maar niet te overhaast: een zorgvuldige migratie is essentieel om geen verdere rankingschade op te lopen.

Zoek een ervaren migratiepartner om de overgang in goede banen te laten leiden.

Algoritmes

Als je dan toch Google op bezoek hebt, is het onvermijdelijk dat er vragen over het algoritme gesteld worden. Wat kunnen we verwachten?

Gary licht in reactie toe dat Google niet eens in de zoveel tijd meer een grote launch doet met een enorme stapel aan veranderingen, zoals je dat vroeger zag.

Dat zorgde namelijk voor veel (en vaak té) drastische verschuivingen in zoekresultaten en rankings van bedrijven.

Op dit moment zijn het daarom telkens kleine launches, ongeveer twee per dag. Je zult dus voortdurend kleine verschuivingen merken, maar echte grote aardverschuivingen komen zelden meer voor.

Voice Search

Vooral onder jongeren zie je het gebruik van Voice Search met de dag toenemen. En je weet wat ze zeggen over de jeugd en de toekomst…

Google deelt de eerste Voice Search-inzichten in ieder geval alvast in Search Console. Wel is het lastige materie om deze searches en zoekresultaten goed door te meten, omdat dit voornamelijk hele persoonlijke (en net weer even wat anders geformuleerde) zoekopdrachten zijn.

Okay Google, hoe optimaliseer ik mijn site voor Voice search?

Tip van de dag: zorg ervoor dat je website Voice Search-proof is. Stel jezelf de vraag: is mijn website goed leesbaar? Als je de tekst op de website hardop leest, én luistert met de oren van een Voice Search-gebruiker, is het dan nog steeds logisch?

Splittesting

Iedere SEO’er zweert erbij: voortdurend testen wat bezoekers graag willen lezen, zien of doen. Vanaf ongeveer 1000 sessies per dag heb je voldoende volume om daar beter inzicht in te krijgen.

Dominic Woodman, werkzaam bij Distilled, heeft dit onlangs weer eens zo’n 9 maanden gedaan en daar kwamen een paar interessante inzichten uit:

  • Het toevoegen van ALT-teksten heeft geen effect op ranking of traffic gehad.
  • Wanneer je Javascript aan zet om content te laten zien, geeft dit 6 procent meer sessies.
  • Wanneer je twee zoekvolumes hebt, en je optimaliseert je metadata alleen op de zoekopdracht met het meeste volume, zie je een 8 procent afname in sessies.
  • Het toevoegen van structured data bij productpagina’s levert 11 procent meer organische sessies op.

Laadsnelheid verbeteren

Zoals bekend zijn er veel manieren om de laadsnelheid van sites te verbeteren. Maar wat nog niet iedereen weet, is dat er ook veel winst te behalen valt bij de back-end van een website.

Denk behalve aan het verkleinen van die images voortaan ook aan gzip, server response, disk caching, regional caching, browser caching, HSTS en ocsp stapling.

Quick wins bij uitstek in de categorie quick.

Tot zover de hoogtepunten van Friends of Search 2017. Al met al was het weer een goed georganiseerd, leuk en ouderwets (het is tenslotte al de vierde editie) gezellig event, met ook deze keer weer veel interessante sprekers.

Complimenten!

Ben jij ook zo enthousiast over Friends of Search? Hopelijk zien we je dan volgend jaar terug!

En mochten er nog hoogtepunten ontbreken in deze Friends of Search 2017-recap, laat het dan weten in de comments?

Share this post