Er werd de laatste weken al druk gespeculeerd over de verwachte Penguin 4.0 update. Penguin is een van de vele onderdelen van het Google algoritme. De update werd gelanceerd in april 2012 met als doel websites aan te pakken die de Google zoekresultaten probeerden te spammen. In het specifiek pakte de update websites aan die links op grote schaal inkochten of gebruik maakten van zogenoemde linknetwerken met als doel het beïnvloeden van de posities in Google.
De Penguin update kreeg net zoals andere onderdelen van het Google algoritme al meerdere updates. De laatste grote update, die beter bekend staat als Penguin 3.0 werd uitgerold op 17 oktober 2014. Bijna twee jaar later is het dan zo ver: Google bevestigde op 23 september dat ze zijn begonnen met het uitrollen van de Penguin 4.0 algoritme update. De update wordt uitgerold in alle talen en treedt dus wereldwijd in werking.
Een van de belangrijkste kenmerken van de 4.0 update is dat Penguin nu real-time is. Voorheen werden websites eens in de zoveel tijd op hetzelfde moment opnieuw gecrawld. Doordat Penguin nu real-time is worden wijzigingen direct na het recrawlen en herindexeren gebruikt in het Google Penguin algoritme. Websites worden daardoor vaker gecontroleerd op Penguin om te zien of er signalen zijn die wijzen op web spam. Aan de andere kant worden websites die een gedeeltelijke of algehele penalty hebben gekregen ook vaker gecontroleerd. Hierdoor is het voor Google sneller duidelijk wanneer er aanzienlijke positieve wijzigingen aan de website zijn gedaan. Het duurt dus veel minder lang voordat de website opnieuw wordt gecontroleerd en een penalty van Google is opgelost.
Een ander belangrijk kenmerk van de update zorgt er voor dat de spam signalen worden toegepast op de rankings van de specifieke pagina’s die deze spam signalen vertonen. Websites worden niet, zoals voorheen, in zijn geheel aangepakt, maar op een pagina-voor-pagina basis. Pagina’s of secties die veel spam signalen vertonen kunnen apart geraakt worden door Penguin, maar gelden niet direct voor de hele website. Hierdoor kan het moeilijker worden om te zien of (een deel van) een website door de update is geraakt.
Deze blogpost is geschreven door Jasper Knuvers SEO specialist / Accountmanager bij Brandfirm.