Als je aan het internet in de jaren ‘90 denkt, dan denk je waarschijnlijk aan zoekmachines als Ilse, Altavista en Yahoo. Maar denk je aan het internet in het algemeen, dan zie je waarschijnlijk een andere zoekmachine voor je: Google. In 1997 werd de domeinnaam geregistreerd, met vervolgens in 1998 de allereerste versie van de zoekmachine. Die homepage, die wereldberoemde homepage, gaat nu veranderen.
Google’s zoekmachine was altijd krachtig door zijn simpelheid. Wat je vroeger op Google.com vond was het bekende logo van Google met daaronder de zoekbalk en de opties ‘Google zoeken’ en ‘Ik doe een gok’. Krachtig in zijn simpelheid, met daarachter allerlei algoritmes die keihard werkten om je de beste en meest gesponsorde zoekresultaten te laten zien.
De afgelopen jaren heeft Google vooral het zoekresultatenscherm flink veranderd. Er zijn allerlei shopmogelijkheden bijgekomen, maar bijvoorbeeld ook de waarschuwing dat zeer actuele zaken mogelijk nog in ontwikkeling zijn. Dat Google daarin zoveel investeert is logisch: het is de grote moneymaker van het bedrijf, naast YouTube. Google moet het al vanaf het prille begin hebben van advertenties en daarom besteed het daar extra aandacht aan.
Aan de homepage van Google, die waarop we de bekende zoekbalk zien, is de afgelopen jaren weinig veranderd. Het logo wisselt regelmatig van het logo naar een Doodle, een tekening of interactief spelletje waarmee Google inspeelt op wereldzaken zoals de Olympische Spelen, de verjaardag van Charlie Chaplin of simpelweg het feit dat het een schrikkeljaar is, compleet met over elkaar springende konijntjes met data op hun buik. Verder is Google.com of Google.nl een vrij simpele pagina.
Als je bent ingelogd kun je rechtsbovenin wel je profiel raadplegen en onderin staan ook wel een paar typische sitedingen zoals iets over privacy, hoe het werkt en -uiteraard- hoe je er kunt adverteren. Toch is dat allemaal vrij subtiel weggewerkt in een grijze balk: de focus blijft altijd op dat midden: die gekleurde Google-letters met die zoekbalk. Een pagina die nog steeds heel veel wordt gebruikt, al weten veel mensen tegenwoordig ook direct in de adresbalk van de browser te typen wat ze willen googlen, om alsnog bij het zoekresultatenscherm uit te komen.
Naast dat het internet de afgelopen jaren nog meer is gaan draaien rondom adverteren, gaat het ook steeds meer om personaliseren. We willen allemaal zo persoonlijk mogelijk geholpen worden. Vandaar dat Google heeft besloten om die iconische webpagina die wij kennen als ‘Google’ gaat uitbreiden. Sterker nog, het zou zelfs gaan om het grootste redesign van de site ooit. 9to5Google heeft gezien dat er onderin Google.com straks zes kaarten verschijnen. Hierin vind je onder andere wat het weer is, maar ook wat er veel wordt gezocht.
Er is zelfs een kaart speciaal gewijd aan coronanieuws, eentje aan aandelen, lokale evenementen en wat je kunt kijken. Die kaarten leiden ofwel naar een zoekresultatenpagina, ofwel breiden ze uit zodra je erop tikt of klikt. Zit je er niet zo op te wachten, dan is het mogelijk om ze uit te schakelen. Gelukkig maar, want het is ineens wel heel veel extra op een pagina die juist legendarisch is geworden door zijn minimalistische look.
Dat wordt nu een stuk minder, want die kaarten zijn een flinke uitbreiding. De angst is dat een van die kaarten misschien straks wel een plek wordt voor advertenties, of dat het nu meer ‘moeite’ kost om de pagina te laden (en daardoor dus ook meer stroom, wat Google.com nog minder duurzaam zou maken). Google heeft de plannen voor de kaarten nog niet officieel aangekondigd, maar misschien dat het dat doet tijdens zijn jaarlijkse Google I/O-presentatie die meestal in de lente plaatsvindt.
Het is een grote verandering voor de bekendste pagina van het internet zoals we dat kennen uit de jaren ‘90 en ‘00, voordat social media het overnamen. Zou Google er nog meer mee van plan zijn, of is dit puur wat extra informatie over zaken die toch al vaak geGoogled worden? Het kan in ieder geval voor de mensen die nog wel de moeite nemen om naar Google.nl of Google.com te gaan in ieder geval een kleine cultuurshock teweegbrengen.