Google heeft het al vaker aangekondigd, maar nu komt het ook naar Nederland: context bij je zoekresultaat. Als een bepaalde website een artikel heeft geschreven, dan hoef je dat niet per se voor waarheid aan te nemen: je kunt op Google nu wat extra informatie bij de zoekresultaten zien, zodat je beter begrijpt naar welke website je surft wanneer je op het resultaat klikt.
De functie ‘over dit resultaat’ bestond al op de Engelstalige Google, maar wordt nu ook uitgebreid in Nederland. Dat betekent dat je bij Nederlandstalige zoekresultaten te zien krijgt wat voor een website dat nu precies schrijft. In het voorbeeld van Google zelf zie je een stukje tekst verschijnen over het medium in kwestie. Bijvoorbeeld wat het precies is, wanneer het is begonnen en wat je ervan kunt verwachten. Zo krijg je een beter beeld van welke website het schrijft en dat moet je helpen een beslissing te nemen welk zoekresultaat het meest nuttig voor je is.
Bij DutchCowboys zie je bijvoorbeeld staan dat we meer dan 10 jaar geleden voor het eerst zijn geïndexeerd: heel specifiek is het resultaat dus niet, want het is veel langer dan 10 jaar geleden. Ook staat erbij: “Dit is een zoekresultaat, geen advertentie. Alleen advertenties zijn betaald en hebben altijd het label Gesponsord of Advertentie.” Klik je vervolgens door, dan zie je wat we zelf over onszelf zeggen bij ‘in hun eigen woorden’: “Dutchcowboys.nl is in 2004 gestart als het persoonlijke weblog van Henk de Hooge. In 2005 werd DutchCowboys door de jury van Dutch Bloggies uitgeroepen tot beste techblog van Nederland. In 2008 werd er ook een Next Web Award gewonnen tijdens het The Next Web Congres.” Daaronder vind je meer webresultaten over de site.
Terug naar je Google zoekresultaat. Je ziet bij een zoekresultaat drie stippen (ook wel een hamburgermenu genoemd) en als je daarop klikt komt ‘Over dit resultaat’ tevoorschijn. Zo zie je bijvoorbeeld het Wikipedia-resultaat voor meer context. Nu wil Wikipedia zeker niet altijd zeggen dat het feitelijk juist is, immers wordt dat gevuld door ‘de menigte’, maar vaak klopt de informatie wel (want het wordt immers ook aangemerkt als niet-kloppend door ‘de menigte’). Om toch wat duidelijker te zijn, wordt er naast het Wikipedia-resultaat echter ook gekozen voor wat een website over zichzelf zegt. En, zo laat Google weten: wanneer de site voor het eerst door Google werd geïndexeerd.
Er zijn meer manieren waarop Google probeert context te geven bij de zoekresultaten. Zo maakt het ook gebruik van de MUM-technologie Multitask Unified Model). Hierbij wordt kunstmatige intelligentie ingezet om nog betere zoekresultaten te krijgen. Het wil ‘Things to Know’-blokken toevoegen aan de zoekresultaten om je extra onderwerpen te geven waar je mogelijk naar op zoek bent. Dus als je bijvoorbeeld zegt: “meeuw”, dan komt Google met kokmeeuw of misschien zelfs voetbalclub de Zilvermeeuwen. De toepassing moet vooral worden gebruikt in het shopgedeelte, zodat je eerder kunt vinden wat je zoekt en dus eerder tot een aankoop overgaat.
Let maar eens op als je iets Googlet en niet meteen naar het eerste het beste resultaat gaat: er wordt al zoveel meer informatie prijsgegeven dan je zou denken. Google werkt er hard aan. Of dat nu om monetaire redenen is of toch om mensen goed te informeren, dat zal eenieder anders beantwoorden, maar het is in ieder geval een stuk uitgebreider dan toen Google begon. ‘Over dit resultaat’ komt in de komende weken beschikbaar voor heel Nederland binnen Google Zoeken.