De CEO van Google zegt dat Google Zoeken grondig gaat veranderen in 2025. De zoekmachine heeft dit jaar al steeds meer AI-toepassingen gekregen en dat wordt waarschijnlijk alleen nog maar meer.
Niet alle AI-opties zijn ook in ons land beschikbaar, zoals de AI Overviews waarmee je de informatie op je vraag al op verregaande wijze als antwoord krijgt binnen Google zelf. Antwoorden die het bij andere websites vandaan haalt, die er vervolgens niet de klik voor krijgen. Dat is nog een heikel punt, maar er komt dus nog meer verandering naar de zoekmachine toe.
Tijdens de DealBook Summit sprak de ceo van Google, Sundar Pichai. Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt. Google probeert hierbij vooral zijn eigen AI-modellen te gebruiken en niet, zoals concurrent Microsoft, te kiezen voor bijvoorbeeld OpenAI. Het wil het op eigen kracht doen en zelf met het beste komen. AI maakt sowieso in de telefoons en smartwatches al veel meer deel uit van Google’s aanbod, maar ook online wordt het veel gebruikt. Google Assistent wordt bijvoorbeeld steeds meer overgenomen door Google Gemini, de AI-tool van het bedrijf.
Ook in bijvoorbeeld een app als Google Lens, waarmee je QR-codes kun scannen, menukaarten kunt vertalen en kunt opzoeken wat een object precies is en waar je het kunt kopen, komt heel veel kunstmatige intelligentie kijken. Pichai doet geen uitspraken over wat er dan toch zo drastisch gaat veranderen aan Google Zoeken, maar wel lijkt hij vooral te praten over AI, niet per se over bijvoorbeeld Search-updates waardoor websites hun hele SEO moeten omgooien. Tegelijkertijd zijn die updates er regelmatig, alleen doet Google daar eigenlijk nooit uitspraken over.
Pichai heeft het nu dus waarschijnlijk vooral over de consumentenkant van Google Zoeken. Het lijkt al te experimenteren met een optie waarmee je kunt aangeven dat je geen gepersonaliseerde antwoorden wil in de zoekmachine, dus misschien komt daar straks ook een AI-optie bij: als je geen AI-antwoorden wil, dan hoef je die dus niet te krijgen. Wat er verder in Google Zoeken wordt verwacht in 2025, maar dit is puur gebaseerd op wat analisten zeggen, dat is dat het vooral draait om de gebruikerservaring en dat UX een grotere rol zal spelen voor het ranken van websites.
Ook wordt er waarschijnlijk hoog ingezet op zoeken met je stem, ook al lijkt het nog niet enorm van de grond te komen. De hoop is er dat AI zorgt dat gesprekken met ‘de computer’ natuurlijker worden, waaronder met Gemini Live, waardoor mensen meer geneigd zijn om hardop te praten en op die manier tech aan te sturen, in tegenstelling tot alles typen. Het worden ook natuurlijkere gesprekken, waarbij de AI je sneller gebruikt dan huidige tech dat kan, maar ook waardoor je zelf niet zo’n staccato gesprek hoeft te hebben waarbij je zoekt naar de juiste woorden om het naar je hand te zetten.
Maar het is niet alleen maar pro-AI: er zouden ook meer regels en controles komen voor de kwaliteit van content. Content die met AI is geschreven moet er daarbij wel uitgefilterd kunnen worden. Het is dus niet alleen maar AI wat de klok slaat. Wel zijn we benieuwd hoe we er over een jaar bijzitten: zou Google Zoeken dan echt zo anders zijn?