Google Trends in altijd interessant om in de gaten te houden, maar het werd nog leuker toen in 2015 Trends Data werd geïntroduceerd. Die ongefilterde en geanonimiseerde zoekdata liet je precies zien wat er op dat moment populair was in de zoekopdrachten met de data explorer.
Google doet er echter nog een schepje bovenop. Ze gaan meer data beschikbaar maken over al hun diensten. Je krijgt dus nu niet alleen gegevens over hoe vaak er in Google zelf gezocht is op een bepaald onderwerp, maar ook de gerelateerde data op bijvoorbeeld YouTube.
Ze gebruiken zelf het voorbeeld van Taylor Swift. Door te zoeken op de naam én de beschrijving ‘American singer-songwriter’ die Google al handig heeft toegevoegd er bij te kiezen wordt de zoekopdracht al verfijnd en krijg je de data die je zoekt.
Je kunt nu waar het kopje ‘web search’ staat ook voor andere datapunten kiezen zoals zoekopdrachten op beelden, wat er in het nieuws langskomt en of dat onderwerp ook op YouTube langskomt. Best handig, want zo kun je heel snel een goed beeld vormen van wat er speelt.
Het grootste voordeel is hoe makkelijk het is geworden om ook als amateur-onderzoeker geweldig grote hoeveelheden data onder de vingers hebt. Het is in elk geval een leuke manier om een half uurtje stuk te slaan, waar je ook interesse in hebt.
[Afbeeldingen © Google / PureSolution – Adobe Stock]