Google’s zoekmachine is sinds jaar en dag dezelfde simpele, doch doeltreffende tool. Je weet wat je kunt verwachten en bijvoorbeeld dat de bovenste resultaten vaak advertenties zijn. Dat gaat flink veranderen, mocht je weleens op je smartphone googlen.
Recentelijk schreven we al dat podcasts tegenwoordig ook vindbaar zijn in Google en nu heeft de zoekmachinegigant aangekondigd dat de resultaten als je op Google zoekt er binnenkort anders uit gaan zien. Tenminste, niet zozeer wat je vindt, maar er zit wel een nieuwe marketingschil omheen. De advertenties worden als een galerij weergegeven op mobiel, waarbij adverteerders meerdere afbeeldingen kunnen tonen waar de gebruiker dan doorheen kan scrollen.
Er komen ook meer advertenties in de Google discover-feed, die op veel Android-home screens, maar ook in de Google-app te vinden is. Dat is de gepersonaliseerde nieuwsfeed. Hierin zie je de advertenties hetzelfde als het nieuws, maar dan staat er klein ‘ad’ bij. Deze twee nieuwe manieren van advertenties tonen zijn visueler en moeten daardoor aantrekkelijker zijn voor het publiek.
Het gaat zelfs nog een stapje verder, want binnenkort is deeplinken mogelijk binnen Google Ads. Dat betekent dat als je op een advertentie klikt van een bedrijf waarvan je de app geïnstalleerd hebt, je direct in die app het product opent waarom het gaat. Hoe makkelijker het wordt om iets te bestellen, want de kans is groot dat je in zo’n app al bent ingelogd, hoe lager de drempel dat dat ook daadwerkelijk gebeurt. Een groot voordeel voor bedrijven dus, en voor Google, dat daardoor meer verdient.
Volgens Google-advertentiechef Prabhakar Raghavan stijgt het aantal interacties op een advertentie met 25% als deze in galerij-vorm wordt getoond. Of dat een heel representatief aantal is en of dit iets zegt over de toekomst, dat is echter moeilijk te zeggen. De kans is groot dat mensen er eerder mee gaan ‘spelen’ omdat het nieuw is.
Er is ook nog niet gezegd of deze manier van adverteren voor bedrijven veel duurder wordt, maar de kans is uiteraard groot van wel. Immers kunnen die nu nog meer van hun aanbod laten zien en moet het eerder in het oog springen van een potentiële klant omdat het er mooier uitziet dan de oude advertentiemethode.
Mocht je nieuwsgierig zijn naar wat je kunt verwachten of wanneer, dat is lastig te zeggen. De nieuwe mogelijkheden worden alleen op een paar plekken ter wereld getoond. Later dit jaar worden ze wereldwijd in je Google-zoekresultaten getoond.