28.09.2018
Search

Google Search bestaat 20 jaar: wat doen we anders dan vroeger?

By: Patrick Smeets

BlogSearch

We beginnen langzaam richting het punt te gaan dat bijna niemand zich meer écht kan herinneren hoe de wereld werkte zonder Google en haar zoekmachine. Toch is het maar 20 jaar geleden dat die eerste versie op het internet verscheen. In eerste Instantie zorgde Google vooral dat je op andere websites terecht kwam en moest je vooral goed snappen hoe de interne logica van Google werkte om specifieke resultaten te krijgen.

Inmiddels is het zoeken een heel stuk natuurlijker geworden en ‘weet’ Google wel waar we eigenlijk naar op zoek zijn, ook als we de verkeerde, fout gespelde woorden in de zoekbalk intoetsen. Het is zo makkelijk geworden dat onze verwachting voor de antwoorden ook naar boven toe bijgesteld zijn. Als je naar iets op zoek bent en het zit niet meteen bij de eerste paar pagina’s die terugkomen is het al een drama.

Altijd aan het shoppen

Meestal komt dat doordat we aan het shoppen zijn. Google zegt dat 84 procent van de mensen online op elk moment op zoek zijn naar iets om te kopen. Als we iets willen kopen, willen we het beste. Het goedkoopste. Het snelste ook vooral. Volgens de zoekgigant zijn consumenten extreem ongeduldig geworden door de jaren heen. Tekenend voor die ommezwaai is dat de term ‘open now’ in Amerika alleen al in de laatste twee jaar met 300 procent is gestegen.

google-search
google-search

Iets voor jezelf zoeken

Ook personalisatie heeft een grote vlucht genomen. Waar we vroeger op zoek waren naar een tandenborstel, koelkast of ‘groene top’ blijkt dat “___voor mij” en “___moet ik___” als zoekopdracht in de laatste paar jaar bijna verdubbeld zijn, zo zegt Google. Dat klopt wel: je kunt inmiddels dusdanig specifieke vragen stellen en ook nog een nuttig antwoord krijgen dat geen enkele vraag te gek is voor de zoekmachine.

Google heeft grootse plannen voor de komende 20 jaar en een gedeelte daarvan hebben ze al laten zien. In Google’s ideale wereld hoeven we bijna niet meer te zoeken omdat de algoritmes al weten wat we willen voordat we een letter in de zoekbalk hebben getikt. Dat gaat ver, heel ver, en daar moet je als consument ook wat aan privacy voor opgeven, maar de meeste mensen lijken dat meer dan prima te vinden. Een ding is zeker: als Google over 20 jaar nog bestaat (en die kans is groot zoals het nu gaat) dan is search vermoedelijk nog veel meer veranderd dan in de eerste 20 jaar.

[Afbeeldingen © Photomix LTD. – Pexels]

Share this post