Uit een studie van Searchmetrics blijkt dat het najagen van die oh-zo-belangrijke plek in de eerste tien blauwe links van een Google search steeds minder belangrijk wordt. Dat heeft alles te maken met de veranderende methodes die Google gebruikt om zoekopdrachten te tonen op de eerste pagina, met nieuwsvensters, grafieken en Twitter cards die steeds vaker voorbijkomen en ruimte inpikken waar eerder organische resultaten zouden staan.
Al die extra mogelijkheden om je als gebruiker van data te voorzien pakken dus gezamenlijk zo’n 15% van alle plek op het scherm in, waardoor het nog lastiger wordt om op de eerste pagina te komen met je resultaat. Ook is het dus zo dat de integratie van plaatjes, video’s, kaarten en advertenties ook aan het afnemen is, in elk geval ten opzichte van vorig jaar:
Het verschil tussen de resultaten op mobiele apparaten versus je desktop is ook wel degelijk aanwezig. Hoewel er steeds meer ‘rich’ resultaten worden weergegeven op mobiel is het heel erg afhankelijk van de categorie van de zoekopdracht en hoe die geformuleerd is. Één op de tien mobiele searches levert een mobile app pack op, maar op je desktop is de kans twee keer zo groot dat je directe antwoorden op een vraag of een featured snippet terug krijgt.
Het maakt het allemaal niet makkelijker voor marketeers, want die moeten nu naast hun organische bereik ook nog gaan uitzoeken hoe ze terecht kunnen komen in de resultaten voor de Universal en Extended searches en hoe ze content kunnen maken die door Google als nuttig wordt ervaren zodat ze in aanmerking komen voor een vermelding op de eerste pagina. Het zal de strategie nog iets ingewikkelder maken, maar Google zou Google niet zijn als ze het niet spannend houden voor iedereen.
[Afbeelding © DigiClack – Fotolia]