Google zit met een probleem: nadat ze de megaboete van de EU hebben gekregen omdat Google Shopping-resultaten voorrang kregen op die van andere partijen moesten ze niet alleen betalen, er moest ook een oplossing komen om dit in de toekomst te vermijden.
Nu blijkt via Reuters dat de zoekgigant schijnbaar geen idee paraat heeft waar iedereen mee kan leven. Ze zouden in augustus een soort veiling hebben gepitcht aan de Europese Commissie waarbij bedrijven kunnen bieden op een plek in de sectie die Product Listing Ads heet. De EU heeft het nog in beraad.
De reacties van de markt zijn echter niet mals: Google heeft feedback gevraagd van een vier- of vijftal concurrenten en die waren allemaal overweldigend negatief. Een anonieme concurrent zei tegen Reuters dat deze manier “nog erger is dan wat we hadden” en de consensus is dat Google op deze manier precies is waar ze drie jaar geleden waren, toen ze probeerden met een soortgelijk plan de boete die ze hebben gehad af te wenden.
Google wilde zelf niet reageren, maar de bedrijven die dit raakt hebben wel al gereageerd. “Als Google niet van plan is hun eigen search business te gaan opbreken is de toevoeging van Google’s concurrenten in een betaalde pay-for-placement veiling gewoon een extra anti-competitieve barrière” aldus Britse vergelijkingssite Foundem. Google is dus nog steeds net zo ver verwijderd van een oplossing als voordat ze de boete kregen.
[Afbeeldingen © kebox – Adobe Stock]