Google wil nog beter gaan samenwerken met uitgevers op het internet die geld vragen voor artikelen. Dat begint steeds normaler te worden, zo zegt Google in een blog, dus wordt het tijd om de regels voor zoeken ook aan te passen. In dat kader gaat Google het First Click Free-beleid beëindigen.
Na succesvolle experimenten met de New York en Financial Times zegt Google nu dat uitgevers ook prima zelf kunnen bepalen hoeveel gratis content ze weggeven. Er is natuurlijk altijd een risico als je helemaal niks weggeeft: de Wall Street Journal bijvoorbeeld geeft helemaal geen artikelen weg, maar heeft daardoor ook het aantal abonnementen zien stijgen, hoewel ze minder vaak terugkomen in zoekresultaten.
De verandering betekent dat websites’ gratis te bekijken artikelen per maand ‘geteld’ worden, in plaats van per dag. Google raadt zelf nog steeds aan dat sites een artikel of tien per maand gratis laten bekijken, maar zegt daar ook meteen bij dat de maandelijkse telling een goede manier is om sites zelf een verschillende aanpak te laten proberen.
Daarnaast wil Google ook zorgen dat het makkelijker wordt om ook een abonnement af te sluiten bij een site. Ze willen daarvoor gebruik maken van hun bestaande methodes om mensen te identificeren en ze te laten betalen, eventueel via Google Newsstand of Google News. De hoop is dat dit er voor gaat zorgen dat mensen zich nog meer dan nu al het geval is realiseren dat het helemaal niet zo raar is om te betalen voor goede berichtgeving.
[Afbeeldingen © treenabeena – Adobe Stock]