02.03.2015
Search

Google wil geloofwaardige websites gaan belonen

By: Dominique Dewitte

BlogSearch

Google wil bij de rangschikking in de zoekmachine
een groter belang hechten aan de geloofwaardigheid van websites, zo weet New Scientist te melden.

Nu nog wordt de rangschikking van een website mede bepaald door het aantal links dat bij andere internet-gebruikers wordt gegenereerd. Op die manier brengt
Google de meest populaire websites bovenaan in zijn zoekmachine. Maar hierdoor kunnen ze niet uitsluiten dat misinformatie veel aandacht krijgt als voldoende online gebruikers een link hebben gelegd naar de betrokken website.

Om dit te kunnen elimineren, wordt door een team van Google gewerkt aan een nieuwe basis voor de zoekmachine.

Knowledge-Based Trust

“Het nieuwe model zou niet langer een dominante nadruk leggen op het aantal links, maar zou kijken naar het aantal onwaarheden dat op een webpagina kan worden gevonden,” zo verduidelijken de ontwikkelaars. “Een bron die op weinig fouten wordt betrapt, kan als
een geloofwaardig platform worden bestempeld.”

“Het gehanteerde logaritme kreeg de naam Knowledge-Based Trust. De software doet beroep op de Knowledge Vault, een grote verzameling feiten die Google op het internet heeft vergaard. Deze informatie-kluis herbergt feiten waaraan door het web met een grote unanimiteit
een redelijke graad van waarheid wordt toegeschreven.”

Online pagina’s die contradictorische informatie bevatten, zouden op die manier naar
een lagere rangschikking in de zoekmachine worden teruggewezen.

Applicaties

New Scientist benadrukt dat er al diverse applicaties zijn ontwikkeld om internet-gebruikers te helpen online beweringen naar waarheid te toetsen.

Daarbij wordt onder meer verwezen naar LazyTruth, die inboxen moet scannen om valse of misleidende emails te identificeren. Ook Emergent, een project van het Tow Center for Digital Journalism aan de Columbia University, biedt de mogelijkheid om online geruchten door
een kruisreferentie met andere bronnen te verifiëren.

Matt Stempeck, ontwikkelaar van LazyTruth en nu directeur civic media bij Microsoft, werkt aan software die de kennis van websites zoals Snopes, PolitiFact en FactCheck, gespecialiseerd in het controleren van berichten, ook
aan de gemiddelde online gebruiker ter beschikking kan stellen.

“Instrumenten zoals LazyTruth zijn bijzonder nuttig, maar het is niet gemakkelijk om de dieperliggende overtuigingen achter de misleidende informatie te bestrijden,” stipt Stempeck aan.

“Het is bijzonder moeilijk om
de visie van het publiek te beïnvloeden. Men dreigt immers bijzonder defensief te worden. Indien echter antwoorden op Google worden gezocht, zou men mogelijk toegankelijker zijn voor de waarheid.”

Share this post