Het gaat goed met de economie en dat is te merken. Consumenten hebben dit jaar meer interesse in de feestdagen dan ooit tevoren. Hoe gaan ze kerst vieren en wat zijn de online trends rondom de kerstdagen? Expand Online zocht het voor je uit.
Tijdens de crisis hebben we jarenlang zo’n 30% minder aandacht besteed aan Kerst dan dit jaar, maar met de aantrekkende economie is de interesse inmiddels weer helemaal terug.
Zo was kerst afgelopen jaar online voor het eerst net zo populair als Sinterklaas en ook dit jaar word er weer veel gezocht. Hierbij is kerst het populairst in Drenthe, gevolgd door Overijssel, Flevoland, Friesland en Zeeland.
Opvallend is dat bijna 1 op de 3 Nederlanders hierbij in het Engels zoekt naar kerstfilms, markten en wensen. In totaal zijn dat zo’n 1.400.000 zoekopdrachten in december alleen in vergelijking met 3.300.000 Nederlandstalige kerst zoekopdrachten.
Sinterklaas is het land nog niet uit of de feestdagen staan voor de deur. De schappen vullen zich met kerstkransen, kerstballen en kerst cd’s, want het van oudsher Christelijk feest draait ook in Nederland steeds meer om luxe eten en cadeaus.
Inmiddels word er online meer dan 2 keer zo vaak gezocht naar kerst- als naar sinterklaas cadeautjes. Met name voor cadeaus voor mannen lijken we hulp te zoeken. De top 4 zoekopdrachten op een rijtje:
Ook hebben steeds meer Nederlanders interesse in kerstpakketten. Naast de toegenomen interesse vanuit werkgevers blijkt ook de RTL kerstpakketten actie met nu al meer dan 30.000 zoekopdrachten ook dit jaar een groot succes.
Dit jaar zien we een stijging van 50%(!) qua interesse in kerstbomen (zie grafiek hieronder). Hiermee komt het aantal zoekopdrachten dit jaar boven de 1.300.000 uit. Hierbij nemen Drenthe, Friesland en Overijssel de leiding, maar ook in Eindhoven en Rotterdam is er hierin veel interesse. In Noord-Holland blijkt de populariteit van kerstbomen relatief het laagste. Waar de Nederlanders uiteindelijk het liefste hun kerstboom halen is bij de Ikea (90.000 zoekopdrachten), gevolgd door de Gamma (45.000) en de Intratuin (20.000).
Welke soort kerstbomen zijn in? Net als de afgelopen 2 jaar blijven houten kerstbomen duidelijk de trend. Meer dan 100.000 Nederlanders zijn dit jaar online op zoek gegaan naar een houten kerstboom, voornamelijk in Limburg en Amsterdam doen deze moderne kunstbomen het erg goed. Onze schatting is dat in deze regio’s de kans dat er een houten boom in de woonkamer staat zo’n 4 keer hoger ligt.
Een relatief kleinere trend is de adoptiekerstboom. Deze kan online rekenen op slechts zo’n 1.000 geïnteresseerden.
Ondanks de groeiende zorgen om het klimaat is kerstverlichting dit jaar populairder dan ooit. Ook hier verwachten we een groei van ten minste 50% aan online verkopen, met name in het oosten van het land. Hiermee verwachten we dat het dit jaar in totaal om zo’n 200.000 zoekopdrachten zal gaan.
Daarnaast vertrouwen we ook de kerstballen steeds vaker toe aan een bezorger. Zo’n 200.000 Nederlanders lijken inmiddels bereid de gok te wagen. Zorgen om gebroken glas lijken daarmee geheel verdwenen.
Al jaren versturen Nederlands minder kerstkaarten. Waar we 10 jaar geleden nog meer dan 520.000 keer zochten naar de kerstkaarten, is het dit jaar gezakt naar onder de 330.000 (zie de grafiek hieronder). Door alle nieuwe vormen van communicatie, zoals Whatsapp en Facebook, dreigen de jaarlijkse kerstwensen via kaarten voorgoed te gaan verdwijnen.
Of we meer tijd besteden aan kerstkaarten die we wel versturen is niet bekend. Wel stijgt de interesse om zelf de kerstkaarten te maken. Inmiddels zoekt bijna 1 op de 3 (een deel van) naar “kerstkaarten zelf maken”. In totaal wordt hier jaarlijks zo’n 90.000 keer naar gezocht. Dit is zelfs een lichte stijging ten opzichte van 10 jaar geleden, met name kaarten gemaakt met eigen foto’s (25% van de interesse) en online kaarten (10%) zijn dit jaar populairder.
Ondanks dat de woonboulevards open zijn op 2de kerstdag word er in Nederland nog steeds (3x) meer gezocht naar zoektermen als kerstavond en kerstdiner. Bij veel mensen slaat de paniek namelijk toe als het gaat om de kerstmaaltijd tijdens de kerstdagen. De familie of vrienden komen langs, er is te weinig tijd en toch wil je wat speciaals op tafel zetten.
Hierbij wordt massaal gezocht naar kerstrecepten. De recepten van Albert Heijn zijn in deze maand ook ongekend populair. We blijken vooral inspiratie te zoeken voor voorgerechten en desserts. Voor het hoofdgerecht gaan veel Nederlanders net als voorgaande jaren gourmetten (50.000 zoekopdrachten) en fonduen (10.000 zoekopdrachten) tijdens kerst, maar op nummer 1 staat dit jaar de kalkoen met 100.000 zoekopdrachten. Deze traditie is een aantal jaren terug overgewaaid uit Engeland en de Verenigde Staten.
Je hebt hem vast en zeker al wel voorbij zien komen: De foute kersttrui! Deze winter is de kersttrui onder de Nederlanders populairder dan ooit. Online is de kersttrui ondertussen dan ook echt een fenomeen. Deze maand is er nu al 45.000 keer gezocht naar een kerstrui en 18.100 keer specifiek naar een foute kersttrui. De traditie die begonnen is in Amerika, is inmiddels ook overgewaaid naar ons land. Voor de kersttrui geldt eigenlijk maar één regel: “Hoe gekker, hoe beter”. Dus weg met de nette kleren rondom kerst, ga mee met de trend en trek een foute kersttrui aan!
Kerstmarkten stijgen aan populariteit en steeds meer Nederlanders gaan naar een kerstmarkt, ook in eigen land. Inmiddels wordt naar de kerstmarkten in Valkenburg en Dordrecht, respectievelijk 110.000 en 85.000 keer per maand gezocht. De kerstmarkten komen daarmee dit jaar voor het eerst in de buurt van de interesse in de kerstmarkt in Düsseldorf. Naar deze bekende kerstmarkt wordt door de Nederlanders deze maand ongeveer 140.000 keer gezocht.
Elk jaar zoeken Nederlanders online weer massaal naar leuke en vrolijke kerstliedjes om de kerstperiode mee door te komen. Ook dit jaar wordt er veel gezocht naar liedjes voor de kerst. Zo zien wij dat ‘Flappie’ van Youp van ‘t Hek en ‘Stille Nacht’ al jaren in december een veel gezochte zoekterm is binnen Google. Het populairste kerstliedje van dit jaar is ‘All I want for Christmas’ van Mariah Carey, kort gevolgd door ‘Jingle bells’ en ‘Last christmas’ van ‘Wham’.
Ook Sky Christmas blijft populair. De eerste luisteraars willen het liefste al in september beginnen met luisteren. Nog eens 60.000 anderen gaan in de maanden erna naar de zender op zoek. Voornamelijk in de provincies Zuid-Holland, Noord-Holland, Noord-Brabant en Gelderland scoort de radiozender goed.
Kerstmis is niet compleet zonder een fijne kerstfilm. Het is elk jaar dan ook weer genieten in december van het grote aanbod films op de televisie. Maar welke film is online het populairst rond de kerstdagen? Het antwoord is the Santa Claus! De kerstfilm, waarin hoofdrolspeler Scott Calvin (Tim Allen) verandert van huisman in de nieuwe kerstman, scoort al jaren goed in de zoekresultaten van Google. De feel-good film wordt de laatste jaren echter kort gevolgd door de nieuwe film van Walt Disney: Frozen.
Deze blogpost is geschreven door Maarten Cavé & Iris van Hees – Expand Online.
[Afbeelding © Asia Yakushevich – Fotolia]