Wat is ook alweer de naam van die acteur uit Avengers. Hoeveel is 150 euro in dollars. En wat zijn de weersverwachtingen in Breda. Allemaal eenvoudige vragen die je soms even in Google opzoekt, en waarvan het antwoord gelijk in de zoekresultaten verschijnt. Super handig. En dat komt ook steeds vaker voor. Met als gevolg dat het aantal zoekopdrachten waarbij men niet meer doorklikt flink aan het toenemen is.
Rand Fishkin, oprichter van SparkToro, laat weten dat deze zogenaamde “zero-click searches” al een aantal jaar gestaag aan het toenemen zijn en dat dit waarschijnlijk nog jaren doorgaat. Uit de meest recente Google clickstream data study van SparkToro blijkt dat voor het eerst de meerderheid van alle zoekopdrachten via Google (50.33%) eindigde zonder klik op een organisch of betaald zoekresultaat.
In het eerste kwartaal van 2019 was dat nog 49% van alle zoekopdrachten. De meerderheid van deze zero-click zoekdrachten vindt plaats op mobiel, waar het overall zoekvolume ook het hoogste is.
In het tweede kwartaal van 2019 was het 49.76% van alle Google zoekopdrachten die eindige zonder click. In juni werd voor het eerst de 50% gepasseerd. De meerderheid van alle zoekopdrachten eindigt dus op de pagina met zoekresultaten.
De reden om niet meer door te klikken is natuurlijk omdat je het antwoord op de door jouw gestelde vraag al in de zoekresultaten te zien krijgt.
Het aandeel van de “zero-click” zoekopdrachten is in de loop der jaren toegenomen, en hoe meer zoekopdrachten eindigen zonder dat gebruikers doorklikken naar een pagina, hoe minder verkeer en minder marketingkansen er zijn voor merken en uitgevers.
Maar deze “zero-click” zoekopdrachten willen niet zeggen dat er helemaal geen mogelijkheden meer zijn hiervan te profiteren. Want ook alleen al weergegeven worden in de zoekresultaten kan nog altijd van invloed zijn op het betreffende merk of bedrijf. “It’s still exposing your brand name to an audience, building familiarity, and sharing information.”