Als er iets hot is de laatste tijd, dan zijn het begrippen als kunstmatige intelligentie, digitale persoonlijke assistenten, Internet of Things, wearables en apps voor zo ongeveer alles wat je maar kunt bedenken. Al eerder schreven we over wat de opkomst van digitale assistenten betekent voor search. Er zijn mensen die denken dat dit ervoor zal zorgen dat search verouderd raakt, gepasseerd wordt door het gebruiksgemak en plezier van de altijd voor handen zijnde digitale wereld. Maar ik denk dat zij het bij het verkeerde eind hebben.
Natuurlijk is een zoekmachine een platform voor advertenties, maar laten we niet vergeten waar het nu eigenlijk voor bedoeld is en wat het doet voor mensen. We vertellen zoekmachines dingen die we niet eens tegen onze beste vrienden vertellen. Denk daar eens een paar seconden over na. Wellicht zoek je ooit eens “hoe je je partner moet vertellen dat je zwanger bent” of – als de baby eenmaal geboren is – “hoe verlies ik die overtollige zwangerschapskilo’s”. Of misschien zelfs wel “in hoeverre heeft de naam van een kind invloed op zijn of haar ontwikkeling”. Bestaat er een advertentieplatform dat op deze manier, en met deze intimiteit, interacteert met zijn doelgroep?
We zijn inmiddels volledig afhankelijk geworden van zoekmachines en de mogelijkheden die ze ons bieden. De infrastructuur van zoekmachines zijn de basis van alle technologieën die we op dit moment ‘nieuw’ noemen. Kunstmatige intelligentie is gebaseerd op de ‘machine learning’ uit zoekmachines en datzelfde geldt voor digitale assistenten, Internet of Things, apps en wearables. In de meeste gevallen zijn deze technologische ontwikkelingen niet eens mogelijk zonder datgene wat search ons geleerd heeft.
Met de kracht van zoekmachines op ieder apparaat binnen handbereik, hoeven we nergens meer te gaan of staan zonder het antwoord op al onze vragen te kunnen vinden. En nogmaals, is er überhaupt enig ander advertentieplatform dat deze relatie met zijn doelgroep heeft? Wie iets in een zoekbalk intikt, heeft de intentie om te interacteren met het advertentieplatform. En ja, die persoon is in eerste instantie niet op zoek naar advertenties maar puur naar een antwoord op de vraag, maar aangezien de advertenties ook zomaar het antwoord op de vraag zouden kunnen zijn, trekken ze wel de aandacht.
Het is dus niet helemaal onterecht wanneer je zegt dat zoekmachines onmisbaar zijn geworden. Maar misschien is het beter om te zeggen dat dingen sneller en eenvoudiger voor elkaar krijgen, toegang hebben tot alle informatie in de hele wereld, direct datgene vinden wat je zoekt en dat allemaal vanaf het device waarop jij wilt werken, dat dát de verslaving is.
Het lukt tegenwoordig ook niet meer om een leuke avond met vrienden te hebben zonder dat iemand zijn of haar telefoon erbij pakt om iets op te zoeken. Of dat nu is om op te zoeken in welke film een bepaalde acteur nog meer gespeeld heeft – of hoe oud hij is -, gelukkig ligt dan onze tablet vaak binnen handbereik om het even snel op te zoeken om op een bepaalde manier voldoening te geven. Want dat is precies wat zoekmachines doen: ze bevredigen onze nieuwsgierigheid.
Om te beginnen: ook jouw doelgroep is verslaafd aan zoekmachines. Zij zien het echter niet als een advertentieplatform zoals jij zelf wellicht doet, zij zien het als de reden waarom ze discussies hebben kunnen winnen, de reden dat je je geen zorgen hoeft te maken over aangeboren afwijkingen en als de reden dat ze in een klein hutje in een regenwoud in Costa Rica zijn beland. En om deze redenen komen ze iedere dag weer terug naar diezelfde zoekmachine. Iedere dag en soms wel meerdere keren per dag.
Wat is het langste dat je zonder een zoekmachine hebt kunnen doen? Zelfs wanneer nieuwe technologieën het vertrouwde landschap komen verstoren, dan nog zijn we zo gewend om zoekmachines te gebruiken en zijn we daar ook zo consistent in, dat blijkt dat we zoekmachines gebruiken om de nieuwe technologieën te begrijpen. Daarnaast vinden er ook emotionele processen plaats wanneer de wegen van zoekmachines en hun gebruikers elkaar kruisen. Op een bepaalde manier is het dan ook vreemd dat hier ook advertenties rondzweven. Dat is namelijk een zeer, zeer grote kans voor marketeers.
Wat je ook moet weten is dat zoekmachines eigenlijk nog aan het warmdraaien zijn, ze zijn nog steeds aan het inlopen op een oefenveldje. Zowel Bing als Google werken aan het creëren van ervaringen op de resultatenpagina, in apps en op desktop; ervaringen die gebruikers zullen verrassen en een bepaald gevoel van verrukking geven. En dit is nog maar het begin. Alle ontwikkelingen die nu nog gaan komen, gaan mensen alleen nog maar dieper in hun zoekmachineverslaving trekken.
Terwijl adverteren in zoekmachines wat robuuster wordt, het sluit wat meer naadloos aan bij wat we zoeken en de ervaring wordt prettiger, zullen de gebruikers van zoekmachines doorgaan met datgene wat ze gewend zijn; antwoorden zoeken op al hun vragen en zelfs op die vragen die ze niet aan mensen in hun directe omgeving kunnen stellen. We hebben dus een verslaving te managen en die taak nemen we zeer serieus. Zal kunstmatige intelligentie de wereld overnemen? Nee, dat niet. Wordt het dan onze meest close partner en beste vriend op gebied van search? Ja, dat denk ik wel.
Door: Ellen Akkerman, Segment Lead Northern Europe