Een domeinnaam is een onmisbaar element van jouw online aanwezigheid. Echter, domeinnamen komen en gaan, net als de projecten of bedrijven die er gebruik van maken. Maar wist je dat er marketeers met smart zitten te wachten tot de door jou opgezegde domeinnaam vrij komt en hier veel geld in om kan gaan? De reden leg ik je graag uit.
Allereerst moeten we terug naar de basis van online marketing. Je begint een website met een doel, zoals het vindbaar zijn voor je klanten. Je kiest een domeinnaam en gaat deze promoten. Dit doe je door je site aan te melden bij bijvoorbeeld Google zodat zowel lokale als niet plaatsgebonden zoekopdrachten jouw site ook gaan tonen. Google toont je site echter vaker als er online over je site gepraat wordt. Hiervoor ga je autoriteit opbouwen.
Je schrijft blogs, plaatst deze op je eigen site maar ook op externe sites, publiceert nieuwsartikelen die misschien wel opgepakt worden door (lokale) media en je vergaart linkjes op relevante websites. Al deze plaatsingen verwijzen door naar jouw domeinnaam, die in de loop der tijd steeds meer geloofwaardigheid begint op te bouwen bij Google en misschien wel dé autoriteit in jouw vakgebied gaat worden.
Leuk zo’n domeinnaam, maar wat nu als je wisselt van bedrijfsnaam of als je bedrijf er helemaal mee stopt en je alle activiteiten in een andere onderneming wil steken? Je weet precies wat je moet doen, want je hebt dit eerder gedaan, toch? Je kiest een andere domeinnaam en je begint van voor af aan. Je betrekt misschien wel een nieuw pand en laat je post de komende maanden nog even doorsturen. Maar je domeinnaam, die zeg je op, want die heb je niet meer nodig. Bam, wat gebeurt er nu?
Direct op het moment van vrijvallen van je domeinnaam is deze door een andere partij geregistreerd. Er staat een te koop pagina op, of erger nog, de domeinnaam verwijst door naar jouw concurrent. Je bezoekers, die gewend zijn aan jouw oude domeinnaam en ineens ergens anders uitkomen, ben je kwijt. Alle autoriteit op je domeinnaam, die je met veel tijd en moeite hebt weten op te bouwen, is in de handen van iemand anders gekomen. Die er overigens niet veel voor hoefde te doen.
De nieuwe eigenaar van de door jouw opgezegde domeinnaam is niet alleen in het bezit van jouw domeinnaam, maar ook van alle opgebouwde autoriteit en inkomende links naar dat domein. Al die sites die naar jou verwijzen linken nu naar de pagina van iemand anders, die op een slimme manier het verkeer heeft weten door te sturen en zo in één keer veel linkwaarde heeft gekregen. De kans is groot dat hij hier de komende jaren nog van mag genieten, want al die sites die naar jou linken moeten eerst hun artikel aanpassen of weghalen voor de link vervalt, en vaak houdt men een lang archief aan.
Wil je voorkomen dat jou dit ook staat te gebeuren? Stap één is goed te kijken naar de waarde van de domeinnaam die je wil opzeggen. Niet iedere domeinnaam heb je ook echt gepromoot en niet alle promotie is succesvol. Je kunt dit eenvoudig checken door je site in te voeren op tools als Moz, Majestic of Ahrefs. Zij geven je site een bepaalde score. Is deze 0, dan is er niet veel te halen en kan je de domeinnaam gerust opzeggen.
Heb je klanten die deze domeinnaam kennen, dan weet je ook dat dit genoeg waarde voor je nieuwe business gaat betekenen. Scoort je domeinnaam goed, dan zou ik deze niet zomaar opzeggen. Je kunt de autoriteit van je domeinnaam (mits deze over hetzelfde onderwerp gaat) doorsturen naar de nieuwe domeinnaam. Dit doe je door middel van een 301 (permanente) redirect. Technisch verhaal, maar er zijn genoeg artikelen die je hier meer over kunnen vertellen. Zolang je de oude domeinnaam doorstuurt naar relevante nieuwe pagina’s op je nieuwe domeinnaam, weet Google dat de waarde voortaan daarnaartoe moet gaan.
Als je op de door jou gebruikte domeinnaam ook e-mail actief had, bijvoorbeeld via een ‘info@’ adres, is het voor kwaadwillende heel eenvoudig om gegevens van jouw bedrijf te achterhalen. Door een catch-all adres te activeren ontvangen ze automatisch alle nieuwsbrieven die jij normaal ook kreeg. Niet spannend, of toch wel?
Vaak krijg je een nieuwsbrief omdat je ergens een account hebt. Dit nu wetende, kan de kwaadwillende naar die site gaan en met jouw oude e-mail adres een wachtwoord reset laten versturen naar de mailbox die hij in beheer heeft. En de data is binnen. Maar maak je niet te druk, heb je geen mail actief gehad op de opgezegde domeinnaam is er qua veiligheid niets aan de hand.
Ga je in de toekomst één van je domeinnamen opzeggen om daarna aan de slag te gaan met een andere domeinnaam? Volg dan bovenstaande punten om spijt achteraf te voorkomen.
Deze blogpost is geschreven door Tom van Leeuwen, Commercieel Directeur Argeweb.