Als je op Google zoekt hoeveel CO2-uitstoot er vrijkomt bij een vlucht, dan krijg je tegenwoordig niet meer dezelfde uitslag als eerder. De zoekmachinegigant heeft duidelijk iets aangepast in de manier waarop het die aantallen berekend. Maar: waarom?
De BBC heeft gespot dat Google een vlucht van Seattle naar Parijs niet meer inschat als iets dat 1070 kilogram CO2 betekent, maar 521. Dat is een flink verschil. Volgens het medium komt dat omdat Google een heel belangrijke factor uit de berekening heeft gehaald. Google geeft aan dat het met zijn industriepartners heeft overlegd en de berekeningen heeft veranderd. Om precies te zijn heeft het alle impact die vliegen heeft op de opwarming van de aarde eruit gehaald.
Vliegen heeft niet alleen invloed op de CO2-uitstoot die we als mensen de wereld in helpen. Het zorgt namelijk ook dat er dunne wolken in de atmosfeer ontstaan waarin de hitte van de aarde blijft hangen. Dat heeft weer invloed op de temperatuur op aarde. Kijk je alleen naar CO2, dan is de vliegbusiness verantwoordelijk voor 2 procent van de CO2-emissies, terwijl het grotere plaatje is dat het voor ongeveer 3,5 procent van de opwarming zorgt.
Google is heel open over hoe het zijn berekeningen maakt, maar maakt er wel een opmerkelijke keuze in. Het vindt namelijk wel dat het belangrijk is om meer dan alleen die directe CO2-schade toe te voegen aan de berekening, maar vervolgens doet het dat niet, omdat het naar eigen zeggen een ‘accurate weergave wil hebben van wat vliegen per individu doet’ en dat het dit wel wil toevoegen, maar dat er dan meer input nodig is van die industriepartners. Het is eigenlijk nog bezig met onderzoeken en zorgen dat de berekening volledig is, zo lijkt het. Maar toch heeft het die tool wel al aangepast.
Het heeft mogelijk directe invloed op de keuzes die mensen maken: het lijkt toch iets minder erg als er 138 kilo CO2-uitstoot is wanneer je van Miami naar New York vliegt, dan wanneer dat 220 is. Toch een beetje vreemd, want Google heeft de CO2-berekentool juist binnen Google Flights geïmplementeerd om “je te helpen duurzamere reiskeuzes te maken”. Daar wordt deze tool ook veelvuldig voor gebruikt: het wordt gezien als een van de belangrijkste tools voor het berekenen van de schade die een vlucht berokkend. Skyscanner gebruikt het zelfs, met zijn 100 miljoen bezoekers per maand.
Hoewel de meningen erover verdeeld zijn, zijn er wetenschappers die menen dat die bijkomstigheden staan voor maar liefst tweederde van de totale klimaatschade die vliegen veroorzaakt. Eigenlijk zou je dus juist twee keer het aantal dat je nu uit de berekening krijgt moeten optellen en dan zou je volgens die mensen op een realistisch beeld van je vlucht uitkomen. Dat schetst toch een heel ander beeld dan Google laat ziet.