Google Zoeken-documenten werden vorige week gelekt en dat bracht een flinke schokgolf teweeg in de wereld van Search Engine Optimisation (SEO). Er kwamen documenten naar buiten die mensen de geheimen van Google vertelden die ze al die jaren probeerden te ontfutselen. Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.
Eén van de grootste onthullingen is waarschijnlijk wel dat kliks wel degelijk van invloed zijn op de ranking van een site. Hoe meer er wordt geklikt, gezweefd en gescrolld, hoe beter pagina’s ranken. En omdat Google dit altijd hard heeft ontkend, betekent het ook dat Google niet alleen geheimen voor ons heeft, maar er ook over liegt.
De zoekresultaten op Google zouden ook worden beïnvloed door gebruikersdata uit Chrome. Een opmerkelijke openbaring, want het betekent dat Google toch enorm veel doet met de data die het van je verzamelt. Je gedrag in de browser heeft invloed op de zoekmachine.
Er werd een tijd gedacht dat backlinks niet goed waren voor je ranking in Google, maar dat klopt niet. Als we dit document mogen geloven, dan is het effectief intern linken juist een manier om de site beter navigeerbaar te maken en dat maakt de crawlers van Google juist enorm gelukkig.
Google heeft vaak gezegd dat de autoriteit van een domein geen invloed heeft op de ranking van een pagina, maar in de gelekte documenten komt toch echt een ‘site authority’-optie naar boven. Dat betekent dat Google waarschijnlijk wel degelijk kijkt naar de algemene autoriteit van je website, wat betekent dat als je een heel goede blog plaatst op een kleinere site, deze waarschijnlijk minder hoog zal ranken dan soortgelijke onderwerpen op een pagina met meer autoriteit. Zo kan een kleiner blog dus niet makkelijk bekender worden, terwijl Google juist de experts naar voren wilde schuiven. Hier hebben we recent ook een artikel over gepubliceerd.
Wat vooral opvalt is hoe groot de macht van Google eigenlijk is. Het kan een grote fout maken zoals dit, maar mensen zullen de zoekmachine er niet minder door gaan gebruiken. SEO-specialisten zullen ook niet ineens hun werk neerleggen. Er blijven nog altijd veel mysteries bestaan rondom de zoekmachine, ook na het lekken van dit document. Het vertelt dus vooral dat we niet altijd kunnen vertrouwen op wat Google zegt als het om SEO gaat, en dat eigenlijk alles wat je op het internet doet wanneer er een Google-logo bij staat, direct invloed heeft op de zoekmachine.