Een zoekwoordenonderzoek is de basis van iedere SEO-strategie. Zonder een gedegen zoekwoordenanalyse is het onmogelijk om gerichte optimalisaties op je website aan te brengen. Welke keywords leveren de meeste traffic op en welke zoekwoorden zorgen voor de meeste conversies? Dit zijn slechts een paar vragen die je tijdens een zoekwoordenonderzoek gaat beantwoorden. Ik vertel je graag waarom een zoekwoordenonderzoek zo belangrijk is!
Voordat je met het optimaliseren van je content aan de slag gaat, moet je nadenken over op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Hiervoor moet je je verplaatsen in jouw doelgroep. Met wat voor vragen lopen zij rond, die jij kan beantwoorden? Oftewel: wat is hun zoekintentie?
Met een zoekwoordenanalyse kom je tot een lijst met zoekwoorden waar jouw site op gevonden moet worden in de zoekresultaten van Google. Staar je niet blind op de term ‘zoekwoord’. Zoekwoorden zijn namelijk meestal zoekwoordcombinaties, bijvoorbeeld ‘Italiaans restaurant Breda’.
Daarnaast zijn er zogenaamde long tail keywords die nog specifieker zijn en zich echt focussen op een niche. Er zijn vaak weinig mensen die op long tail keywords zoeken, maar wanneer jouw website aansluit bij hun zoekintentie is de kans op conversie wel een stuk groter!
Op basis van je zoekwoordenonderzoek bepaal je jouw keywordstrategie. Hiermee bepaal je welke woorden jouw doelgroep veel gebruiken en daarom belangrijk zijn om op je website te gebruiken. Daarnaast kom je meer te weten over de zoekintentie van je doelgroep. Op basis van deze informatie kun je kwalitatieve content creëren die hun vragen beantwoorden.
Ben jij bezig met het uitwerken van jouw online strategie? Dan mag een gedegen zoekwoordenonderzoek niet ontbreken!
Wil jij ook een zoekwoordenonderzoek uitvoeren, maar heb je geen idee hoe? Neem dan contact op met online marketingbureau Red Banana voor een zoekwoordenanalyse op maat!