17.03.2008
Social Media

Crowdsourcing, outsourcing naar de consument

By: Redactie Dutchcowboys

BlogSocial Media
crowdsourcing-outsourcing-naar-de-consum.jpg
crowdsourcing-outsourcing-naar-de-consum.jpg

CreativeCrowds is een startup die zich bezighoudt met crowdsourcing. Met crowdsourcing kunnen bedrijven hun relaties, waaronder consumenten, aanspreken voor bijvoorbeeld advies en innovatiedoeleinden. Op deze manier worden crowds (groepen mensen op het internet) betrokken bij bedrijfsprocessen.

De tijd dat consumenten alleen nog maar consumeren is voorbij. Ze willen en kunnen steeds meer invloed uitoefenen op het ontwikkelen en verbeteren van producten en diensten.

Crowdsourcing is outsourcing naar de consument; consumenten krijgen de mogelijkheid concrete invloed uit te oefenen op een product of dienst. Zo krijgen producenten uniek inzicht in de consumentenbehoeften. Bovendien draagt crowdsourcing bij aan de merk-betrokkenheid van de consument. De consument wil graag betrokken worden: iedere consument wordt zelf ontwerper/ontwikkelaar. “Het gaat verder dan het traditionele consumentenonderzoek en is een vorm van virale marketing met meer inhoud”, aldus medeoprichter Rutger Docter.

Bedrijven krijgen via crowdsourcing ook de kans nieuwe producten en diensten te toetsen bij een grote groep mensen en zo samen met de consument te innoveren. Waar markt-onderzoek nu vaak nog met surveys of focusgroepen wordt gedaan, kan dit nu ook via online communities zoals CreativeCrowds aanbiedt.

CreativeCrowds werkt hiervoor samen met bestaande communities. Rutger Docter: “Een merkcommunity van een bedrijf is niet per se aantrekkelijk voor de online consument. Consumenten zijn vaak al verbonden met verschillende online communities.” De visie van CreativeCrowds is dat het beter is op bestaande communities, waar al miljoenen mensen bij elkaar komen, de consumenten te bereiken.

Om dit mogelijk te maken heeft CreativeCrowds een uniek platform ontwikkeld: CreativeChallenge. Samenwerken met gebruikers wordt voor bedrijven toegankelijker door CreativeChallenge.

Rutger Docter, Carl Lens en Stijn van Balen vormen het brein achter CreativeCrowds. Het bedrijf zit in de opstartfase, dankzij een investering van de Dutch Creative Industry Fund (DCIF) kunnen de initiatiefnemers nu echt aan de slag. “Wij geloven in de kracht van mensen en de kracht van het internet. De investering geeft ons de kans om al onze tijd nu echt in ons bedrijf en de ontwikkeling van ons platform CreativeChallenge te stoppen, ook zijn we enthousiast over de samenwerking met de partners binnen DCIF”, aldus Rutger Docter.

Guido van Nispen, fundmanager van DCIF: “CreativeCrowds is een jonge onderneming met een veelbelovende toekomst. De enthousiaste initiatiefnemers van CreativeCrowds zijn gedreven ondernemers die over de juiste kwaliteiten beschikken om deze relatief nieuwe markt in Nederland te laten groeien.”

Share this post