25.03.2009
Social Media

Mobiel gebruik voor sociale netwerken

By: Redactie Dutchcowboys

BlogSocial Media
mobiel-gebruik-voor-sociale-netwerken.jpg
mobiel-gebruik-voor-sociale-netwerken.jpg

De mobiele telefoon wordt het steeds meer het vaste middel om actief te zijn op sociale netwerken. Nederlanders willen niet langer beperkt worden tot hun huis of werk om in contact te zijn met vrienden en relaties.

Bijna een kwart van de Nederlanders geeft aan via de mobiele telefoon al actief te zijn op sociale netwerken, een derde gaat dit in de toekomst zeker vaker doen. Met name mannen lopen hierin voorop. Zo luiden enkele bevindingen uit het onderzoek (PDF) naar ‘mobiele momentjes’ voor sociale netweken dat gehouden is door Vodafone onder zo’n 1.100 Nederlanders (16-39 jaar).

45% van de mannen tegenover 22% van de vrouwen zegt in de toekomst vaker de mobiele telefoon te gaan gebruiken voor hun sociale netwerk activiteiten. In de groep mannen tot 25 jaar gebruikt zelfs een derde de mobiele telefoon al en verwacht bijna de helft van de jonge mannen dit vaker te gaan doen. De meest favoriete ‘mobiele momentjes‘ van de Nederlandse man om te sociaal netwerken zijn onderweg in het Openbaar Vervoer, fietsend of lopend (ruim 13%), in bed (ruim 10%) en in de auto of file (bijna 5%). Op het toilet is bijna 4% van de mannen actief aan het sociaal netwerken.

Het mobieltje wordt zeker niet alleen gebruikt voor het versturen (70%) en lezen (88%) van berichtjes en updates. Ruim een derde van de Nederlanders werkt zijn/haar actuele status bij (36%), een kwart bekijkt profielinformatie van relaties (26%) of werkt zijn/haar eigen profiel bij (24%) en 21% upload foto’s en video’s.

Bart Hofker, directeur Consumer Business Unit bij Vodafone Nederland: “De magie van sociale netwerken komt pas écht tot zijn recht door ze mobiel te gebruiken. Foto’s of video’s uploaden via je mobiel of je status aanpassen die anderen ook kunnen zien via hun mobiel, maakt je het middelpunt van je eigen connected world. Sociale netwerken zijn namelijk al lang geen statische profielen meer, maar verworden tot dynamische sociale adresboeken met uitgebreide informatie over het wie, wat en waar van je vrienden en collega’s. Het sterk groeiende gebruik van mobiel internet stimuleert deze ontwikkeling.”

Share this post