08.08.2009
Social Media

Facebook wereldwijd #1 maar niet lokaal

By: Redactie Dutchcowboys

BlogSocial Media
facebook-wereldwijd-1-maar-niet-lokaal.jpg
facebook-wereldwijd-1-maar-niet-lokaal.jpg

Marketeers weten het inmiddels wel, wanneer je zaken wil doen met een Social Netwerk in Nederland, doe je zaken met Hyves. Facebook is wereldwijd de #1 en dominant in Amerika maar niet in Nederland. En dat geldt in veel landen.

Landen als Duitsland (studyVZ), Rusland (VKontakte), China (Qzone tevens ’s wereld grootste Social Network), Japan en Belgie (Netlog) hebben allen eigen Sociale Netwerken die daar veel populairder zijn. In de meeste gevallen waren ze er al lang voordat Facebook echt populair begon te worden. En wie eenmaal z’n vriendenkring lokaal heeft opgebouwd switched niet zo maar even naar een ander Social Netwerk. a) Het is niet eenvoudig en kost veel tijd en b) Je weet niet hoeveel vrienden je bij die ander gaat aantreffen.

Een marketeer die internationaal een Sociaal Netwerk wil opzetten kan zich beter eerst even in de lokale markten verdiepen voordat de vanzelfsprekendheid ontstaat Facebook als internationaal Netwerk te verkiezen. In Europa heeft Facebook dominantie in GrootBrittannië, Frankrijk en Spanje. De meeste andere landen hebben echter hun eigen lokale sociale heroes.

Daarnaast is er nog een andere benadering waar je kunt kijken naar sociale profielen. Goeie voorbeelden zijn LinkedIn met een duidelijke positionering naast bijv. Habbo, wat eigenlijk een hybride vorm is van entertainment met een specifiek Social Netwerk voor jongeren.

Share this post