Afgelopen week heb ik geschreven dat Facebook meer en meer een HUB tracht te worden voor Social Media. Aanleiding was o.a. de acquisitie van Friendfeed en het feit dat ze werkelijk alles aan elkaar willen knopen zodat je vanaf je Facebook profile zo’n beetje je gehele Sociale netwerk kunt modereren.
Het zal waarschijnlijk niemand verbazen dat ze dit weekend op het Facebook Blog aankondigen dat het binnenkort ook mogelijk zal worden je Facebook updates op Twitter te plaatsen. Daarmee wordt de competitie tussen beiden, die duidelijk aanwezig is, nog wat op scherper gezet. Het lijkt allemaal heel vriendelijk en nuttig maar de strategie die Facebook heeft gaat veel verder dan het slechts ontsluiten van je berichten op het netwerk van een concurrent.
“If you manage a Facebook Page, you now will be able to decide whether to share updates with their Twitter followers, and you also will be able to control what type of updates to share: status updates, links, photos, notes, events or all of them. If you have multiple Pages, you will have the option to link each of those Pages to different Twitter accounts. This new feature will soon be available at http://www.facebook.com/twitter.”
Twitter op haar beurt beseft dit waarschijnlijk ook en zal snel moeten schakelen om hun waarde te blijven bewijzen. Daartoe is real-time Search nog steeds de sterkste troef. Maar ook daar is een sterke competitor genaamd Google. En die gaat op ander vlakken weer de competitie aan met Facebook. Google is inmiddels druk bezig om de Tweets van Twitter te indexeren waardoor de real-time Search resultaten deels ook via Google te vinden zijn.
Dit alles is allemaal veel complexer dan het ogenschijnlijk lijkt. Zo wordt straks je bericht op Facebook, geplaatst op Twitter en geïndexeerd door Google. Oh ja en dat is aardig, Google indexeert Facebook nog niet maar zo meteen in ieder geval alvast je updates. “What are you doing Now”, ik zou bijna zeggen, vraag dat straks ook maar aan Google. En dit is nog maar het begin!