Een ding waar investeerders het bijna nooit over hebben is het ‘revenue probleem’ van populaire startups. Als een startup “is growing like gangbusters” zoals Biz Stone, medeoprichter van Twitter, vandaag tegenover Bloomberg omschreef, is er erg veel aandacht van zogenaamde suitors.
Twitter is het afgelopen jaar zo hard gegroeid dat ze waarschijnlijk meer aandacht krijgen dan dat ze weten wat ermee te doen. En dat geeft wat problemen. Bij Twitter zullen ze moeten gaan beslissen of ze wel of geen opbrengsten willen gaan genereren. “It sounds ridiculous, but it is a real decision. Once revenue is on, how the company is valued by the market can change dramatically.” Aldus Techcrunch.
“Some of the biggest blockbuster acquisitions on the Internet have been pre-revenue companies.” YouTube to
De $1.65 miljard die Google voor Youtube in 2006 neertelde is een mooi voorbeeld. Als we nog wat verder teruggaan (1998) komen we uit bij Microsoft dat Hotmail koopt voor $265 miljoen. Beide hadden geen inkomsten maar boden wel iets nieuws en er was een snel groeiende markt.
“When you don’t have revenue you can’t be valued based on a multiple of revenues.”
Dus voor de meeste bedrijven zal dat betekenen dat er waarschijnlijk geen overname plaats zal gaan vinden. Maar als je echt met iets nieuws op de proppen komt (Hotmail met webmail en YouTube met online video) dan kan je de markt “all day long” laten speculeren over potentiële opbrengsten en potentiële winsten.