15.01.2010
Social Media

Participatie videoclip van C-Mon & Kypski: More is Less

By: Redactie Dutchcowboys

BlogSocial Media
participatie-videoclip-van-c-mon-kypski-.jpg
participatie-videoclip-van-c-mon-kypski-.jpg

[Vincent Lindeboom] De website www.oneframeoffame.com is iets meer dan een week online en nu al hebben ruim 7000 mensen een frame bijgedragen. Het idee, van Roel Wouters en Jonathan Puckey, is relatief simpel: Je gaat naar de website, zet je webcam aan en imiteert het frame dat je voorgeschoteld krijgt. Tezamen met de andere bezoekers maak je dan deel uit van de nieuwste videoclip van C-Mon & Kypski. De clip op de website wordt elk uur opnieuw gerenderd, dus iedereen die een frame schiet komt in een versie van de clip te staan. Momenteel wordt er gesproken met MTV over de mogelijkheid om de clip daar ook elke paar dagen up-te-daten.

Om de site onder de aandacht te brengen zijn in eerste instantie alleen Twitter (twittersearch) en Facebook ingezet. Zodra je op de site een frame hebt gemaakt wordt je ge-redirect naar een unieke url waar jouw frame staat. Deze url blijft bestaan en kan gedeeld worden met al je vrienden. Om het je gemakkelijk te maken staan er naast je frame knoppen van Facebook, Twitter en Hyves. Met name Facebook blijkt veel nieuwe bezoekers te trekken, maar ook op Twitter zijn de reacties erg positief.

Technisch zijn de twee pagina’s waaruit de website bestaat complexer dan in eerste instantie lijkt. Het uitserveren van de originele frames, het opslaan van de genomen foto’s en het verwerken van de frames in de clip wordt door ongeveer 10 aan elkaar gekoppelde systemen uitgevoerd. Meer technische achtergrond is te vinden in deze blogpost. De meest opvallende stap in dit proces is de validatie. Elk frame wordt naar crowdflower gestuurd, een interface bovenop Mechanical Turk. Via Crowdflower zijn meer dan 1000 mensen aan het werk gezet om de frames te beoordelen op een aantal variabelen, oa. naaktheid, tekst en gelijkenis. Elk frame wordt door verschillende mensen beoordeeld en krijgt dan een gemiddelde score, aan de hand waarvan dan automatisch wordt bepaald of het frame in de clip komt.

De site is voorlopig nog in de lucht. En de makers hopen binnen korte tijd de eerste versie op MTV uit te zenden. Dus surf naar www.oneframeoffame.com en strike-a-pose!

Share this post