Onlangs vertelde -tijdens een training Social Media- een cursiste annex moeder dat zij bewust op Hyves en Facebook zit om te zien wat haar kinderen uitspoken. Deze monitorfunctie is een aspect van social media dat we bijna zouden vergeten. Het Amerikaanse eMarketer.com vertaalde dit in cijfers op basis van onderzoek onder zo een 1000 jongeren. eMarketer schat in dat in 2009 74,9% van de tieners regelmatig in de sociale netwerken zit. Dit tegen een ingeschat percentage van 78,2% in 2010. Tegen 2014 zou 85,7% van de Amerikaanse tieners in de ‘social’ zijn te vinden. Maar wat als je ouders bij jou in het sociale netwerk zitten?
Tieners blokkeren de toegang voor hun ouders
Tot je begin puberteit bepalen jouw ouders veelal hoe vrij je mag browsen. Web-nannies en afgesloten sites zijn het gevolg. Enkele jaren later lijkt de macht bij de surfende tieners te liggen. Op basis van onderzoek van eMarketer.com (uit juni 2010) geeft maar 54% van de jongeren hun ouders onbeperkt toegang tot hun sociaal netwerk. 9% geeft een beperkte toegang en 34% van de tieners geeft de eigen ouders helemaal géén toegang tot hun sociale netwerk.
Irritatie per leeftijdsgroep
De 13-14 jarigen hebben het meeste last van ‘meekijkende’ ouders in de social. 58% geeft aan het niet te waarderen dat hun ouders meekijken in hun sociale netwerk. In de groep van 15- tot en met 17-jarigen is dit nog maar 45% en bij 18- en 19-jarigen is het gedaald tot 27%. Zo een twintig procent van de tieners geeft aan het leuk te vinden dat hun ouders in het zelfde sociale netwerk zitten. Voor de overigen maakt het niet zoveel uit (‘whatever’).
Interessant is de conclusie dat jongeren opener worden richting hun ouders als de ouders eenmaal zijn opgedoken in hun sociale netwerk