Dat kranten (zwaar) te lijden hebben onder Internet is al veel besproken en een voldongen feit. Zelf denk ik dat de iPad kranten het nog veel zwaarder zal maken. Kranten zullen zich NU anders moeten gaan organiseren om te overleven. En het maken van een iPad app voor de krant is daarbij niet de oplossing…
Waarom kranten onder druk staan
Een belangrijk argument waarom de papieren krant nog overeind blijft, is de beleving. Het fysiek vasthouden van de krant en het bladeren door de krant met een heerlijk kop koffie aan de tafel is een totaal andere beleving dan het consumeren van hetzelfde nieuws via een internetbrowser.
Maar….op de iPad is dat niet meer zo. De schermgrootte is daarbij van belang maar vooral het aanbod aan apps dat de weergave van content vergelijkbaar of zelfs veel beter maakt dan een krant, is groot. Zelf gebruik ik bijvoorbeeld Flipboard, waarmee ik een persoonlijk tijdschrift samenstel uit mijn sociale media, kranten en tijdschriften. De weergave is die van een krant. Heerlijk te consumeren met een lekker bakkie koffie en helemaal op mij afgestemd.
Ik kan ook video’s bekijken, reageren, zien wat mijn vrienden leuk vinden maar ook het serieuze nieuws van meerdere kranten tot me nemen. En, oh ja, gratis.
Ik hoor mensen van kranten al reageren, maaruhh.. wij hebben recentelijk ook een iPad applicatie gelanceerd hoor! Problem solved. Maar het hebben van een iPad applicatie is niet de oplossing van jullie probleem!!! Dat is een mini kopie van hetzelfde probleem.
Wat is dan het probleem?
Om het probleem te ontrafelen moeten we het business model van een krant onder de loep nemen. De core business van een krant is het maken van nieuws. Het verdienmodel daarbij is tweeledig. Lezers betalen een abonnement (ex. gratis kranten) en adverteerders betalen voor advertenties. Dus hebben kranten een grote redactie, en die maken nieuws. Het probleem is echter dat iedereen nu gratis nieuws kan vergaren en ook kan maken. En sneller nieuwtjes kan verspreiden dan dat de krant het kan drukken of online kan zetten. Het nieuwsmodel is dus fundamenteel aan het veranderen.
Maar dan nog zijn we nog niet bij het echte probleem, want dat wisten we al. Het echte probleem zit hem in de manier waarop men bij kranten gewend is te werken. Bijvoorbeeld dat de redactie heilig is en er geen inmenging plaats mag vinden met commercie, maar ook niet echt met lezers. Waarom eigenlijk niet? Maar ook dat kranten verdienen aan adverteerders door heel veel sales medewerkers te hebben die advertenties verkopen. Meer verkopers is slechts een tijdelijke oplossing. Dat neemt het kernprobleem van, gratis elders verkrijgbaar, niet weg. Dat stelt het alleen maar uit. Dat kranten gewend zijn om te zenden en niet om mensen te groeperen rondom nieuwsthema’s is ook onderdeel van het traditionele business model. Wellicht dat ik het beter kan illustreren door een voorzet te geven voor een oplossing.
Een deel van de oplossing
Ik zou graag zien dat iedereen gaat reageren op deze post om te komen tot mogelijke oplossingen. Maar ik zal de eerste aanzet doen. Als ik nou eens begin vanuit een andere invalshoek. Stel dat ik zeg dat een krant in essentie een social community is met een sterke merknaam. De Telegraaf, bijvoorbeeld, heeft enkele miljoenen betalende community members zou je kunnen zeggen. Wauw. Dat is veel. Dat daalt weliswaar maar is wel erg veel. Om deze mensen betalend te houden zullen kranten anders moeten gaan denken. En dat is nog niet te laat.
De huidige focus van kranten moet dan meer verschuiven, van het verslaan van nieuws dat mensen zal aanspreken, naar het denken in welke rol nieuws speelt in specifieke communities en hoe de krant het nieuws kan maken samen met de lezers.
De redactieleden zou je dan kunnen inzetten als community managers van bepaalde interesse niches zoals politiek, gezondheid, vrouwen, roddel, financiën, algemeen, etc. Ze schrijven dus minder maar selecteren en moderaten nieuws van anderen. Ze sturen de blogs en fora aan met hun kennis. Ze zouden de sales kunnen helpen door te zeggen welke producten gewenst zijn door de leden van hun niche. De journalist gaat daarbij verder dan het nieuws, ze bieden handelingsperspectief, ze adviseren wat je zou kunnen doen met de aangeboden informatie. Iets doen of iets kopen. Een redactielid, communitymanager, wordt dan dus afgerekend op de groei van het aantal leden van een sub community bijvoorbeeld rondom het thema zwangerschap EN van de omzet. In New York worden dit nieuwe soort journalisten al zo opgeleid door Jeff Jarvis, entrepeneurial journalism, wordt dat genoemd.
Kranten zijn nu nog erg slecht in het creëren van communities, ze laten lezers niet online lid worden en het meepraten beperkt zich veelal tot reageren op een artikel. Maar kranten hebben wel degelijk die mogelijkheid en kunnen hun huidige bereik en naamsbekendheid goed inzetten om van nieuwssites naar community sites te gaan.
De sales zou dan ook geheel anders gaan. Zoals een goed social network betaamt, gaat alles vanaf dan zo goed als online. Je boekt gewoon ruimte in en dat wordt automatisch geplaatst. Je kunt als adverteerders zelf pagina’s maken onder bepaalde voorwaarden zoals je op Facebook ook groups kunt aanmaken of posities kan inkopen. De sales medewerkers doen dus geen advertentieverkoop meer. Zij maken nu vooral deals met adverteerders om hun producten direct te verkopen in de verschillende communities. Als een product slecht verkoopt, wordt ie verwijderd. In overleg kun je leden uit de community producten of diensten laten proberen en ze daar over laten bloggen. Enzovoort, enzovoort.
Dit is 1 van de vele wegen die kranten kunnen bewandelen. Voordeel van deze route is dat ze dit voorlopig naast hun bestaande business kunnen doen. Ze profiteren van hun oude model terwijl ze werken aan een nieuwe.
Terug komend op de iPad
De iPad staat voor een nieuwe zienswijze die leidt tot totaal ander business modellen. Voor een 1 op 1 relatie met zijn baasje, voor het exact tonen wat ik wil zien, voor gemak en eenvoud, het ultieme dienblad van mijn wensen, mijn connectie met mijn sociale netwerken. De grote vraag is of kranten zo’n grote ommekeer kunnen maken. Vandaar dat ik denk dat kranten het nog zwaarder zullen krijgen. Niet omdat ze niet de potentie hebben maar omdat ze de tanker niet snel genoeg zullen kunnen wenden. De nieuwe hoofdredacteur van NRC ,waar 30 banen gaan verdwijnen, is inmiddels begonnen het roer hard om gooien. Hij gaf aan dat het NRC wel journalistiek genoeg talent heeft, maar heeft dat talent “te weinig ambities” en blijft het vaak steken in oude patronen. Een harde manier om een mindshift te genereren?
Afsluitend een alternatief idee voor de iPad versie van de krant: maak een iPad applicatie waarin je ook al je social media en andere kranten en tijdschriften kunt bekijken. Zorg dat deze in gebruik en interactie weergaloos goed is. Meet het leesgedrag van gebruikers en geef ze vervolgens vrijblijvende aankoopsuggesties. Geef gebruikers de kans zelf ook bij te dragen in de nieuwsvoorziening doordat ze nieuws kunnen aanvullen met nieuwe feiten. Enzovoort, enzovoort.
Ik ben erg benieuwd naar aanvullende input en welke alternatieven jullie zien.
Sent from my iPad.