De Europese marketingbudgetten voor sociale media zijn nog altijd relatief bescheiden. Zo blijkt uit een rapport van Forrester. Daarbij wordt opgemerkt dat 50% van de ondervraagde marketeers gebruik maakt van platformen als Facebook en Twitter. Verder zegt nog eens 25% in de toekomst dergelijke platformen in zijn campagnes te zullen inschakelen.
Minder dan een kwart heeft echter meer dan 1 miljoen dollar voorzien voor sociale mediacampagnes. Slechts 5% heeft de beschikking over een budget van meer dan 5 miljoen dollar, terwijl 17% beroep kan doen op een budget tussen 1 miljoen en 4,9 miljoen dollar. Nog eens 14% heeft een budget tussen 500.000 dollar en 1 miljoen dollar. Er wordt aan toegevoegd dat 7% zijn budget raamt tussen 250.000 dollar en 499.000 dollar, terwijl 36% onder de grens van 249.000 dollar blijft. Tot slot was er nog eens 22% zonder concrete informatie over budgetten.
Moeilijkheden om de return-on-investment van sociale platformen aan te tonen vormt volgens de ondervraagden de belangrijkste hinderpaal om de sector in zijn campagnes in te schakelen (17%). “Een aantal merken zegt succesverhalen te hebben gerealiseerd met zijn sociale mediacampagnes, maar kan niet concreet aangeven welke meerwaarde de acties hebben opgeleverd op gebied van onder meer merkbekendheid of omzetgroei,” aldus Nate Elliott, analist bij Forrester, tegenover New Media Age.
Daarnaast zegt 16% niet zeker te zijn dat hun inspanningen wel succes zullen opleveren. “De sociale media zouden de troeven van hun commerciële aanbod duidelijk moeten aantonen, maar lijken daar op dit ogenblik niet toe gedwongen te worden,” merkt Elliott op. “Vele marketeers stellen zich immers tevreden met weinig exacte maatstaven.” Via