Tribal DDB Amsterdam lanceert ‘Hitchhike with a Like’, een nieuwe, volledig interactieve online gaming ervaring voor Volkswagen, met de derde generatie van de legendarische Beetle car, de 21st Century Beetle. De campagne, die is geproduceerd in nauwe samenwerking met Facebook, is een ware innovatie op het gebied van social media gaming wereldwijd en werd gisteren gelanceerd in 10 verschillende landen.
De campagne, die inspeelt op de authentieke jaren ’60’s Beetle auto, promoot de nieuwe 21ste eeuw Beetle als de ‘nieuwe’ charmante rebel – een combinatie van iconisch ontwerp én nieuwe, krachtige functies van de moderne auto. Er is een prijs voor de beste speler: een echte 21st Century Beetle reis door Europa.
Interactieve sociale game-ervaring
‘Hitchhike with a Like‘ is een social media gebaseerde en gedreven interactieve ervaring die de vrijheid biedt om zelf de richting van het spel te sturen. Eerst kies je een plaats van bestemming en vervolgens een karakter dat je zal vergezellen. Elke keer als een karakter je een lift aanbiedt, verschijnt er een kort filmpje over deze rit. Je start als een groentje, maar naar mate het spel vordert word je een ware lift-koning. Als je genoeg punten hebt verzameld onderweg, maak je kans om een echte reis door Europa met een Beetle te winnen. Om echt innovatief werk met een eenduidig hoog interactief niveau neer te zetten, heeft Tribal DDB zeer nauw samengewerkt met Facebook.
Virtueel Europa’s mooiste steden bezoeken
Het idee is om Facebook fans die het spel ‘liken’ de mogelijkheid te bieden om virtueel te liften naar de mooiste steden van Europa. Om vervolgens opgepikt te worden door verschillende Beetle rijders. Het spel is leuk, toegankelijk en makkelijk te spelen. De steden zijn bewust gekozen: ze zijn geselecteerd om de culturele of muzikale evenementen, of worden beschouwd als architectonische of design iconen binnen Europa. Elke rit is anders en bezorgt de speler een unieke reiservaring.
Er zijn 64 verschillende personages, die ieder één van de 64 uniek ontworpen 21st Century Beetle modellen besturen. Elk van de 265 verschillende ritten brengen verrassende verhalen en uitkomsten met zich mee. Er zijn mogelijkheden om extra punten te verdienen, prijzen te winnen en origineel gecomponeerde muziek-tracks te ontdekken – die tezamen de game-ervaring naar een hoger niveau brengen. Muziek speelt een onmisbare rol binnen deze campagne en heeft een leidende functie bij het het zoeken van ‘driving the spirit’. Elke rit heeft zijn eigen soundtrack, een muzikale afspiegeling van het karakter achter het stuur van de 21st Century Beetle.
Ontwerp en details
Het creatieve team van Tribal DDB Amsterdam investeerde veel tijd in de ontwikkeling van de campagne. Het resultaat is een grote hoeveelheid geschreven content, copywriting met een grote dosis humor, goede achtergrondmuziek én perfect design dat samen de ervaring van social gaming naar een hoger niveau tilt. Elk detail van het spel is zorgvuldig ontworpen, zelfs de Facebook duim heeft vijf verschillende vormen.
Het spel heeft 5 levels: je begint als rookie, groeit door naar de lifter, de globetrotter, de high roller en tot slot de lift-koning. Het is zeer verslavend: door het spel wil je steeds meer, terwijl je probeert een betere lifter te worden om prijzen te winnen. Meer punten winnen staan gelijk aan mooiere prijzen in 16 verschillende prijscategorieën, waaronder een rondreis door Europa om muziekfestivals te bezoeken met de 21ste eeuw Beetle, een door Fender gebouwde stereo luidsprekersysteem, skateboards en gratis muziektracks.
David Navarro (Senior Designer Tribal DDB Amsterdam)
“Het designteam heeft een combinatie gevonden van de 21ste eeuw kaarten in Instagram 60’s stijl, die oud en nieuw hebben gemend. We hebben 64 verschillende auto ontworpen en net zo veel verschillende karakters. Een aantal van de personages zijn gebaseerd op echte verhalen, authentieke auto beelden en sommige zijn fictief. We werden geïnspireerd door de community van trouwe Beetle liefhebbers, die hun auto’s fine-tunen met aangepaste spoilers en velgen om hun auto te personaliseren. We spraken met hen en hun ideeën versmolten binnen ons ontwerp.”
Joep Beving (Music Supervisor bij MassiveMusic Amsterdam)
“We zijn enorm blij met de voltooiing van dit spannende project. Vooral omdat de rol van muziek binnen dit spel zo bijzonder is. Het was een uitdagende opdracht om met 64 nummers te komen die zowel muzikaal het juiste verhaal vertellen als de muzikaal geëngageerde online social gaming generatie aanspreken. Een groot deel van de nummers komen uit onze MassiveTalent catalogus, die ambitieuze onbekende artiesten bevat, de andere nummers zijn geproduceerd door MassiveMusic. Dit is het ultieme type project om mensen te laten zien en horen waarom muziekagentschappen zoals wij bestaan. Laten we hopen dat de mensen er net zo van genieten als wij dat doen.”
Alexander Schlaubitz (Directeur Facebook Customer Marketing (EMEA)
“De Beetle is altijd al een ongelooflijk sociale auto geweest, dus wij waren blij dat we de kans kregen om te ontdekken hoe Facebook een programma kon ontwikkelen dat het sociale potentieel van de nieuwe Beetle echt kan ontketenen. Door de nauwe en meeslepende interactie tussen Tribal DDB, VW en Facebook konden we een creatief en uitdagend marketing programma ontwikkelen waarmee we hopen veel buzz te creëren.”