Bedrijven hebben grote plannen om social media aan te wenden als innovatie-platform. Zo blijkt uit een internationaal onderzoek van het Institute for Business Value van IBM. Bij ondernemingen die ervaring hebben met sociale innovatie, zegt 57% sociale platformen te gebruiken voor interne collaboratie, maar dat cijfer zal volgens het rapport de volgende twee jaar verder stijgen naar 78%. Bij het verzamelen van feedback van consumenten is er sprake van een stijging van 46% naar 73%.
Verder blijkt dat op dit ogenblik 40% aan consumenten de mogelijkheid biedt om plannen en oplossingen aan te reiken. Dat zou de volgende twee jaar stijgen naar 68%. Efficiënte modellen voor de samenwerking met partners en toeleveranciers zouden een stijging van 38% naar 72% laten optekenen. Buiten innovatie blijken bedrijven sociale instrumenten ook steeds meer in te zetten voor productiviteit en efficiëntie. Daarbij geeft 39% aan op dit ogenblik sociale platformen te gebruik voor de interactie met de klant. Dat zou over twee jaar gestegen zijn tot 63%.
Verder blijkt dat 24% van de ondervraagden op dit ogenblik door crowdsourcing talent probeert te vinden. Dat zou over twee jaar opgelopen zijn tot 54%. “Bedrijven hebben plannen om de inzet van sociale media in alle aspecten van het verkoopproces, gaande van marketing tot verkoop en diensten, op te drijven,” wordt er nog opgemerkt. “Onder meer blijkt dat 71% sociale media gebruikt om evenementen en marketing-campagnes te promoten. Dat zou over twee jaar zijn toegenomen tot 83%. Ook bij de ondersteuning van producten en diensten is er sprake van een stijging van 46% tot 69%. Bij de rechtstreekse verkoop aan consumenten is er sprake van een stijging van 35% naar 61 %.”