12.06.2013
Social Media

De highlights van het eerste Facebook marketing congres deel 2

By: Onno Rompa

BlogSocial Media

Tijdens het Facebook Marketing Congres afgelopen dinsdag in de Jaarbeurs Utrecht werd weer eens duidelijk dat het gaat om content en advertising. Facebook groeit nog altijd! De groei vlakt echter wel wat af in Nederland. Momenteel zijn er zo’n 7,6 miljoen Nederlanders geregistreerd op Facebook. Door de diverse sprekers werd meerdere malen het belang van mobiel aangehaald. Dit is natuurlijk geen verassing gezien het toenemende gebruik van Facebook op een mobile device. Facebook mobiel groeit 13% per kwartaal en het mobiel bezoek van Facebook campagnes stijgt met 200%.

de-highlights-van-het-eerste-facebook-ma-1.jpg
de-highlights-van-het-eerste-facebook-ma-1.jpg

Het creëren van content is niet zo moeilijk aldus Robert Roggers. Je post moet uiteraard aansluiten bij de doelgroep, het merk en voldoen aan de basisbehoeften van de media consumption insight. Aan de hand van aansprekende voorbeelden liet hij zien hoe je gebruik kunt maken van de 6-tal basisbehoeften:

  1. 1. Inspireer of help mij! Denk hierbij aan het geven van tips, achtergrondinformatie en suggesties.

  2. 2. Vermaak mij! Bij het plaatsen van post kun je dus gebruik maken van humor, nostalgie, puzzels en of raadsels.

  3. 3. Ik ben bijzonder! Informeer je fans eerder! Deel productintroducties of biedt bepaalde acties exclusief aan.

  4. 4. Ik sta ergens voor! Geef je fans suggesties en ideeën waar ze zich mee kunnen identificeren. Denk hierbij aan bijvoorbeeld tegelwijsheden en of lifestyle posts.

  5. 5. Ik heb een mening! Deel feiten en kennis (trivia).

  6. 6. Ik ben nieuwsgierig! Geef je fans een kijkje in de keuken. Deel feiten en lijstjes. Deel bijvoorbeeld je Top 10 beste… of top 5 leukste…. Communiceer ook je eigen nieuwsfeiten en probeer zoveel mogelijk in te spelen op de actualiteit en het gesprek van de dag!

Het belangrijkste is dat je vooral niet te moeilijk moet denken. Naast gezond verstand en een beperkte mate van creativiteit moet je vooral kijken naar de consumption insight.

screen-shot-2013-06-12-at-2-59-53-pm.jpg
screen-shot-2013-06-12-at-2-59-53-pm.jpg

Is dit het niveau? Ja dit is het niveau!

Charlotte Krijger gaf in haar presentatie aan dat het gaat om het spel van verleiding. Je zult als merk / fanpage een lange termijn relatie op moeten bouwen. Het vergaren van 10.000 fans is relatief makkelijk. Het daadwerkelijk winnen van dit verleidingsspel is vele malen uitdagender. Ze gebruikte als metafoor SEX (social engagement Xfactor). Alles start met een strategie en een duidelijk insight analyse voor een onvergetelijke eerste indruk. Uiteindelijk is het een day to day spanningsveld waarin je de grenzen moet opzoeken. Praat met elkaar, zoek de randjes op en haal het beste in elkaar naar boven. Overwin een mogelijk crisis door het luisteren naar je fans en hen te blijven verassen. Weet wat je fans willen? Durf te experimenteren en ben onderscheidend. Investeer in een lange termijn relatie in plaats van een one night stand. Uiteindelijk is het huwelijk met goede SEKS 1 groot feest!

foto-sex-dus.jpg
foto-sex-dus.jpg

SEX (Social Engagement Xfactor)

Facebook advertising is een must aldus Pieter Voogt. Eigenlijk dwingt Facebook je om te gaan adverteren. Dit komt omdat gemiddeld slechts 16% van je fans je Facebook post zien. Meer fans is uiteraard “gezelliger” op de fanpage. Het gaat echter zoals al vaker gezegd over loyale fans. Alle inspanningen doe je uiteindelijk voor deze groep fans. De zogenaamde succes fans, fans die enkel fan zijn vanwege de Ipad actie, zijn veelal verspilde moeite. Het zijn de loyale fans die je merk of product delen en dus daadwerkelijk voor jouw als ambassadeur optreden. Facebook heeft momenteel zo’n 27 verschillende advertentie typen. Facebook is echter continue in beweging en de verwachting is dat er einde van het jaar slechts de helft nog van over is. Van belang is dat je veel experimenteert en de verschillende mogelijkheden test! Denk hierbij aan: advertentietype, advertentieteksten, doelgroepen, type device en de afbeelding. Belangrijk is te realiseren dat de afbeelding voor 70% het succes van de advertentie bepaald. Pieter geeft in zijn presentatie aan dat we vooral de verschillende advertentie mogelijkheden voor mobiel en de location based advertenties in de gaten moeten houden. Belangrijks is verder dat je als marketeer meet en rapporteert met de juiste KPI’s. Gaat het in de campagne om het aantal views, app users, likes of website conversies? Dit voorkomt veel onnodige discussies!

Share this post