Snapchat bestaat nog niet eens twee jaar, maar is al sinds het begin zeer geliefd bij investeerders. De iOS- en Android-app staat bekend om het versturen van foto’s en video’s naar je vrienden, die in een paar seconden volledig verdwijnen. Het schijnt dat er meer dan 200 miljoen ‘snaps’ per dag worden verstuurd. Maandag kondigde het bedrijf aan dat het 60 miljoen dollar opgehaald heeft tijdens een investeringsronde, maar nieuwe bronnen suggereren dat het bedrijf een tweede aanbod heeft afgerond voor zo’n 20 miljoen dollar extra, die het totaal op 80 miljoen dollar brengt. Volgens een bron die dichtbij de investering stond, zouden de twee oprichters allebei 10 miljoen dollar krijgen.
Zulke ‘secondary offerings’ zijn niet erg typisch voor populaire startups, aangezien de oprichters meestal het geld uitbesteden aan de investeerders. Deze vorm komt juist vaak voor bij oprichters die niet direct geld terugzien na hun eigen investeringen in de startup. Volgens Dennis Phelps, general partner bij Institutional Venture Partners, was de financiëring één van de meest concurrerende financiëringen die ze ooit hebben gezien de afgelopen jaren.
Snapchat was niet bereikbaar voor commentaar over dit bericht. Wat wel duidelijk is, is dat ze nog steeds op zoek zijn naar een goed verdienmodel voor de applicatie. Snapchat bevat namelijk geen advertenties, dus de makers moeten op zoek gaan naar andere manieren om geld in te zamelen. Een vorm van in-app purchases zou een goede oplossing kunnen zijn.