Instagram moet betalen. De Ierse privacywaakhond DPC slingert het social medium flink op de bon. Het heeft de privacy van kinderen geschonden en moet nu 405 miljoen euro betalen. Dat komt door het ingaan van de Europese AVG-wetgeving enkele jaren geleden. Instagram is daar niet zorgvuldig mee omgegaan.
De Europese wetgeving heeft al gezorgd voor veel grote boetes, maar dit is de eennagrootste tot nu toe. Instagram moet 405 miljoen euro betalen, terwijl Amazon eerder maar liefst 746 miljoen euro moest neertellen. De AVG heeft alles te maken met je rechten als internetgebruiker waar het gaat om data. Worden je gegevens zonder je toestemming voor iets commercieels ingezet, dan is dat vaak al snel een overtreding van de AVG. Het is iets waar Europa zelf geen boetes voor oplegt, maar wel waakhonden per land.
Instagram wordt op de bon geslingerd omdat het telefoonnummers en e-mailadressen van tieners niet goed genoeg heeft afgeschermd. Een tegenvaller voor moederbedrijf Meta, dat onder andere Facebook en WhatsApp runt. Sowieso zit die in de gevarenzone, want er zijn meerdere onderzoeken bezig tegen de social mediaplatforms van Mark Zuckerberg. Het is waarschijnlijk dus nog niet klaar met die 405 miljoen euro. Op zich hoeft Instagram niet krom te liggen om zo’n bedrag te betalen, maar het zal het zeker wel voelen. Eerder kreeg WhatsApp al een boete van 225 miljoen euro wegens het schenden van de AVG.
Meta zal balen, want het heeft de manier van werken vorig jaar al aangepast, naast dat het meerdere stappen heeft gezet om de informatie van kinderen -en kinderen zelf- veilig te houden. Echter is dat dus een tijdje niet zo vanzelfsprekend geweest, waardoor eventueel vreemden toegang konden krijgen tot de contactgegevens van tieners. Het ging dan specifiek om tieners die een zakelijk account openden.
Het onderzoek startte in 2020 en draaide alleen om kinderen van tussen de 13 en 17 jaar oud. Technisch gezien mogen kinderen die jonger zijn dan 13 zich ook niet op Instagram begeven (al wijst de praktijk vaak anders uit). De reden dat jongeren voor een zakelijk account kozen, is om analyses te kunnen maken van hun account, zoals zien hoeveel views ze kregen. Wat ze echter niet wisten, was dat ze hun gegevens op die manier op openbaar zetten: iets wat niet het geval is bij een privé-account.
Meta is het niet eens met de boete en gaat in hoger beroep.