Nieuw jaar, nieuwe kansen. Dat geldt zeker voor social media gebruikers. Social media staat namelijk nooit stil en trends en ontwikkelingen volgen elkaar in een razendsnel tempo op. Om mee te mogen spelen, is het belangrijk om deze trends in de gaten te houden. Gelukkig hoeft dat niet moeilijk te zijn. Als je de belangrijkste trends volgt en je social media strategie erop aanpast, kun je jouw social media met de meest simpele trends al naar een hoger niveau tillen. Wij geven je 5 social media trends voor 2021 die makkelijk te implementeren zijn voor elke gebruiker!
Om te beginnen zijn jaarlijkse trends op het gebied van social media lastig te voorspellen. Social media trends blijven zich namelijk continu ontwikkelen en zou je op maandelijkse of zelfs wekelijkse basis moeten volgen als je echt bij wilt blijven. Maar dat wil niet zeggen dat je jouw jaarplanning niet alvast in grote lijnen kunt uitzetten op basis van social media trends die in 2021 de overhand gaan hebben. Daarvoor hoef je echt geen AR-expert of social media guru te zijn en je hoeft je ook niet volledig te verplaatsen naar nieuwe, onbekende platformen. Want naast AR-ervaringen, en geavanceerde social media tools, kun je ook op verschillende simpele manieren inspelen op de social media trends voor 2021.
In 2020 is er ontzettend veel online geshopt. De corona-pandemie had, en heeft nog steeds, veel invloed op ons shopgedrag. Maar online shoppen wordt ook steeds makkelijker en veiliger. Facebook- en Instagram shopping zijn hiervan een goed voorbeeld. We besteden steeds meer tijd op deze platformen. Dankzij de komst van Facebook en Instagram shopping zijn er ook meer en uitgebreidere mogelijkheden om je etalage te laten zien via deze platformen. Je kunt als het ware een webshop bouwen binnen Facebook en / of Instagram. Er lopen zelfs al testen met betalingen binnen het platform. Ook platformen als Pinterest zetten in op deze ontwikkeling. Voor wie wat te verkopen heeft, zoals webshop eigenaren, kan de trend van social media shopping dus van hele grote waarde zijn!
Het inzetten van influencers is al lang niet meer iets voor enkel grote merken. Ook start-ups, of lokale bedrijven zouden influencer-marketing serieus moeten overwegen. De kracht van influencers groeit namelijk enorm. Belangrijk is hierbij niet om te kijken hoeveel volgers een influencer heeft, maar de interactie met de doelgroep is veel belangrijker. Daarnaast moet een influencer ook bij jouw doelgroep passen. Een influencer kan al iemand zijn vanaf een paar duizend volgers. Als hij of zij de kracht heeft om mensen te overtuigen en een verhaal goed over te brengen, kan een influencer van grote waarde zijn voor jouw bedrijf.
Het inzetten van content in de vorm van video blijft ieder jaar terugkeren in de lijstjes van social media trends. Dat geeft aan hoe belangrijk en krachtig video op social media is. In een video kun je namelijk een verhaal vertellen met beeld, geluid en tekst. Zo komen alle soorten content terug in een video. Corona heeft de kracht van video alleen maar versterkt. Denk aan Zoom, Meet en Teams meetings en de opkomst van TikTok, maar ook aan artiesten die online concerten geven voor hun fans via social media. Met name live-video maakt dus een enorme opmars. (Live)video zorgt namelijk ook voor herkenning en het versterkt je merk. Dat levert dus niet alleen nieuwe klanten op, maar het versterkt ook de zichtbaarheid en de verbondenheid met bestaande klanten.
Deze trend omvat verschillende ontwikkelingen binnen social media. Social media gebruikers hechten meer waarde aan nieuwswaardige en meer persoonlijke content. Platformen als Facebook, Instagram en LinkedIn spelen hierop in door algoritmes aan te passen. Het is belangrijk om consistent zichtbaar te zijn op social media, maar de tijd van posten om te posten is voorbij. Zorg daarom dat je content creëert die echt van waarde is voor de ontvanger.
Een andere zichtbare verandering die onlangs is toegepast door Facebook is het verwijderen van de like-button bij Facebook pagina’s. Dit bevestigt dat Facebook geen waarde meer hecht aan het aantal likes, maar juist de focus legt op het aantal volgers en fans: mensen die dus echt betrokken zijn.
Het organische bereik is de afgelopen jaren al enorm gedaald. Wie een Facebook-pagina beheert met 10.000 volgers moet blij zijn dat hij 10% bereikt via een organisch bericht. Dit staat in lijn met bovenstaande trends. Omdat ons social media gebruik, mede door Corona, veranderd is, is de daling in organische resultaten nu nog beter zichtbaar. Persoonlijke en nieuwswaardige content hebben namelijk altijd de overhand en bedrijven worden in het algoritme steeds verder naar onder verschoven.
Wie zichtbaar wil zijn, zal daarom het type content moeten aanpassen. Een andere manier om zichtbaarheid te vergroten, is natuurlijk adverteren op social media. Iets wat door steeds meer bedrijven wordt meegenomen in hun social media strategie. Ook in 2021 is social advertising een goede manier om jouw plekje in het algoritme terug te winnen. Met de juiste strategie en instellingen kunnen advertenties op Facebook, Instagram, Pinterest of LinkedIn van grote waarde zijn en heb je de investering snel terugverdiend.
Door een paar simpele trends te implementeren in jouw social media strategie in 2021 kun je jouw zichtbaarheid blijven vergroten, meer verbondenheid met je doelgroep creëren en zelfs verkopen genereren binnen social media. Red Banana is onze online partner en zij hebben de experts in huis op het gebied van social media marketing. Benieuwd hoe je jouw social media strategie in 2021 naar een hoger niveau kunt tillen? Neem vrijblijvend contact op en haal meer uit jouw social media netwerk!