06.02.2023
Social Media

​5 social media-apps die het nooit hebben gehaald – en waarom

By: Laura Jenny

BlogSocial Media

De makers van Instagram komen met een nieuw soort social medium, al is het vooral een nieuwsapp. Via kunstmatige intelligentie gaat deze app je nieuws voorschotelen dat bij je past. En je kunt reageren op het nieuws van anderen. De app heet Artifact: zou hij het kunnen halen? We kunnen genoeg social media-apps noemen bij wie dat uiteindelijk niet is gelukt.

Google+

Google heeft veel gooien gedaan naar social mediasucces, maar er is er eigenlijk geen een echt blijven hangen. Google Plus is waarschijnlijk nog de minst onsuccesvolle, maar het was eigenlijk helemaal geen social network, het was vooral een netwerk. Er was daardoor niet echt een reden om er veel te zijn of veel te posten. Bovendien bestonden er al social media die konden wat Google+ deed, waardoor het eigenlijk verbazingwekkend is dat het nog heeft bestaan tot 2 april 2019 (!). Het startte al in 2011.

MySpace

MySpace is vooral heel Amerikaans, maar er waren toch ook wel veel Nederlanders die het gebruikten. Het leuke was dat het veel met muziek te maken had, waardoor je de ‘soundtrack van je leven’ op je pagina kon laten horen. Je kon er mensen volgen die je kende, maar ook beroemdheden en dan vooral muzikanten. Voor veel artiesten geldt dat het hun eerste aanraking was met streaming. In 2009 stierf het ondanks zijn enorme populariteit. De reden is vooral dat het niet meer kon meekomen met andere social media en het zoveel mogelijkheden toevoegde, dat het zijn roots verloor.

Meerkat

Meerkat (stokstaartje in het Nederlands) was een dienst waarmee je kon livestreamen zoals we dat nu doen op Instagram Live of TikTok Live. Het was vooral erg gelinkt aan Twitter, totdat dat social medium op een dag besloot om de mogelijkheden van Meerkat binnen Twitter te verkleinen. Dat deed het niet voor niets: het zou uiteindelijk Periscope kopen. Het eindresultaat was dat de toch wel redelijk populaire livestreamdienst het veld moest ruimen in 2016. Er is wel een opvolger, Houseparty, maar niets bokst tegenwoordig op tegen de ‘lives’ van Insta en TikTok.

Hyves

We kunnen dit artikel natuurlijk niet schrijven zonder Neerlands trots Hyves te noemen. Veel mensen vinden het nog steeds jammer dat deze social media-site is gestopt, omdat het een Nederlandse site was die vrij uniek was in zijn soort. Je kon er namelijk echt een soort eigen pagina op maken waarin je iets meer vrijheid had om de boel naar je hand te zetten dan we nu bij andere social media zien. Het ging tot ongeveer 2013 erg goed met Hyves, maar toen Telegraaf Media Groep het overnam ging het snel bergafwaarts. Waarom weet niemand, maar het wilde er graag meer een spelletjesplatform van maken. Wat niet hielp is dat veel mensen ondertussen ook naar Facebook en Twitter overstapten. Het hoogtepunt was 2010, toen had het 10 miljoen accounts, maar in 2013 was daar nog maar 2,6 miljoen van over.

Vine

Vine was één van de social media die er eigenhandig voor zorgde dat video populairder werd. Je zou het zeker een voorloper van TikTok kunnen noemen. Al vrij vroeg werd het mini-filmpjesnetwerk aangekocht door Twitter, waar het extreem populair was, totdat het uiteindelijk ten onder ging aan de vele andere initiatieven op dit gebied. Uiteindelijk stopte het in 2016, met als een van de meest memorabele Vines die van Ryan Gosling, als antwoord op een jongen die altijd video’s over de acteur maakte alsof hij een bepaald iets niet wilde eten. Die jongen is overleden en daarom maakte Gosling op de valreep nog een veelbetekenende Vine waarin hij zijn eten wél opat.

Share this post