Cijfertjes zijn altijd leuk, zeker als het over social media gaat. We gingen eens kijken hoe de vlag er bij hangt, naar aanleiding van het nieuws dat Instagram inmiddels al de 600 miljoen gebruikers heeft aangetikt. Als we kijken naar de (geschatte) cijfers van 2016 dan blijkt dat Insta het prima doet, maar natuurlijk niet zo goed als koning social Facebook. Die torent overal boven uit met een bijna ongelofelijke 2 miljard gebruikers, waarvan er ook nog eens tweederde maandelijks actief is.
Natuurlijk is YouTube ook heel groot, maar dat komt vooral omdat het dé bestemming is voor video en iedereen er wel terecht komt voor iets. Het is in dat opzicht meer gebruiksvoorwerp dan deelplatform, maar groot is het in elk geval wel. Snapchat en Twitter lijken ongeveer op hetzelfde niveau te zitten, halverwege Instagram, maar wat je niet ziet aan de grafiek is dat Snapchat stijgt en Twitter daalt. Naarmate de precieze cijfers naar buiten komen zal blijken dat het verschil tussen de twee inmiddels nog al wel groter is geworden en als er niet snel iemand komt zou het zomaar kunnen dat Twitter gewoon gaat ophouden te bestaan.
Als je dan binnen Nederland kijkt lijkt het bijna hetzelfde grafiekje. Het grootste verschil zit ‘m er in dat specifieke cijfers voor Nederland iets moeilijker te vinden zijn en dat er dus iets meer giswerk bij komt kijken. Daarnaast blijkt dat Twitter hier iets meer wordt gebruikt dan wereldwijd, vermoedelijk doordat de media in Nederland een buitenproportionele aandacht aan het netwerk geven ten opzichte van het buitenland.
Het is allemaal wel duidelijk: iedereen, hun moeder, de hond en zelfs de mensen die altijd streng tegen social media waren of zichzelf te oud achtten voor dit soort apps sluiten zich aan. Facebook is dusdanig belangrijk aan het worden dat je niet alleen sociaal uitgesloten wordt als je het niet hebt, maar je ook steeds meer problemen krijgt met het regelen van je zaken. Dat maakt het meer een noodzakelijkheid dan iets leuks, maar daar lijkt Instagram de voortrekker te zijn, zeker bij de mensen van ‘gemiddelde’ leeftijd. De jeugd heeft Snapchat om te delen en YouTube om te consumeren en Twitter kan het vermoedelijk shaken als ze niet rap door Google worden opgekocht.
Echte disruptie is er op dit moment niet, meer een samenklontering van apps die alle goede functies van elkaar pikken en zo steeds meer één homogene brei aan het worden zijn. Welke daarvan het gaan maken blijft altijd koffiedik kijken, maar dat Facebook met als dochters Instagram en WhatsApp (niet meegenomen, maar veruit de grootste communicatie-app die Nederland rijk is) de boventoon zal hebben is wel duidelijk.
[Afbeelding © rawpixel.com – Fotolia]