Je doet vast al ‘iets’ met social media. En je hebt vast ook al verschillende artikelen gelezen over hoe je als organisatie social media het beste kunt inzetten. Toch blijft het lastig om de vertaalslag te maken. Wat een ‘goede’ social media strategie is, verschilt per organisatie. Wij van Red Banana, hét online marketingbureau in Brabant, helpen je op weg met de 5 belangrijkste tips voor het ontwikkelen van een goede social media strategie.
Weet voor wie je het doet. Wie is je doelgroep? Zijn het voornamelijk mannen of vrouwen? In welke leeftijdscategorie zitten ze? Wat vinden ze interessant om te zien? Bepaal dit voor je losgaat met het maken van jouw social media content.
In de statistieken van onder andere Facebook en Instagram kun je in een oogopslag zien wie jouw doelgroep is. En ook belangrijk: wanneer deze actief is. Pas jouw type content aan op jouw doelgroep, maar houdt ook zeker rekening met de momenten wanneer zij het meest actief zijn.
Let’s face it: we willen steeds meer (bewegend) beeld zien. De verschuiving van tekst naar beeld is al enkele jaren aan de gang. Fotografie en video zijn daarom echt een must in jouw social media-uitingen. Niet alleen geeft het een duidelijk beeld 😉 van jouw product, dienst of merk. Door je eigen unieke stijl te ontwikkelen dwing je ook nog eens herkenbaarheid af. Je moet nu eenmaal opvallen in de grote lading informatie die jouw doelgroep iedere dag voorgeschoteld krijgt.
Zorg voor hoogwaardig beeldmateriaal en geef hier je eigen draai aan. Maak bijvoorbeeld gebruik van één bewerking voor al je foto’s om zo een toffe Instagram feed te creëren. Of voeg een herkenbaar element toe in iedere foto of video. Waar sta je voor? Wat wil je uitstralen? Houdt dit in gedachten bij het ontwikkelen van jouw unieke fotografie- en videostijl.
Weten waar je aan toe bent. Dat is fijn, toch? Zorg daarom dat je gebruik maakt van een planning, ook bij het maken van social media content. Het is even een flinke klus om een aantal maanden vooruit te plannen, maar het geeft je wel de ruimte om content te maken die scoort. Stel: je verkoopt chocolade, dan is het een heel erg goed idee om met een toffe inhaker op World Chocolate Day (op 7 juli trouwens) te komen!
Zorg voor overzicht. Bepaal de toffe inhakers, feestdagen en reguliere content en plan dit per maand in. Zo weet je ook zeker dat je iedere maand voldoende content hebt om te plaatsen. Een spoedje kun je dan altijd nog ergens tussen schuiven. Een goed begin, is het halve werk!
Toffe content maken is één ding. Zorgen dat je volgers zich daadwerkelijk verbonden voelen, is een hele andere uitdaging. Ga daarom zeker aan de slag met community management! Wees zichtbaar en actief. Like, reageer en trigger engagement. Kies voor een persoonlijke benadering en creëer een band met je volgers.
Hoe? Stel vragen, lok reacties uit, reageer op vragen die gesteld worden. Al deze acties zorgen voor meer engagement en betrokkenheid. Houd ook je privéberichten in de gaten en let op je reactiesnelheid. Hoe sneller je reageert, hoe beter. Stel jezelf als doel dat je volgers je grootste fans worden.
Je ontkomt er niet aan, ook op social media zul je gebruik moeten maken van advertising. Organisch is het soms lastig om je doelgroep te bereiken. Je content wordt simpelweg niet aan al je volgers getoond. Door slim gebruik te maken van advertising met de juiste pakkende content, behaal je de best mogelijke resultaten.
Het voordeel van social advertising ten opzichte van offline advertising is dat je een hele specifieke doelgroep kunt bereiken: namelijk jouw doelgroep! Bovendien kun je precies meten wie je advertentie heeft gezien en wat het effect is geweest. Of je nu meer naamsbekendheid wilt genereren of de verkoop van je product wilt stimuleren. Je bereikt het via social advertising.
Heb je na het lezen van bovenstaande tips vragen of wil je gewoon lekker aan de slag? Neem dan eens contact met ons op. Wij zijn iedere dag bezig voor- en met de mooiste merken op social media. Het vergroten van jouw online succes is waar wij goed in zijn!
Je kunt bij Red Banana terecht voor jouw complete social media strategie, de mooiste inhakers, pakkende content, hands-on community management én voor het ontwikkelen van een compleet nieuwe fotografiestijl en snackable videocontent. En dat allemaal passend bij jouw doelgroep. Let’s go bananas!