06.08.2018
Social Media

De Alex Jones situatie bewijst dat techbedrijven geen lef hebben

By: Patrick Smeets

BlogSocial Media

Als je een zekere interesse hebt in Amerikaanse perikelen heb je de naam Alex Jones vast wel eens gehoord. Het is – kort gezegd – een malloot die de vreemdste samenzweringstheorieën bedenkt en die via verschillende platforms uitdraagt onder de naam Infowars. Gek genoeg heeft die waus nog fans ook en zijn er een hoop mensen die zijn gezwets voor waar aannemen. Recent is hij echter in de problemen gekomen.

Zijn geraaskal heeft gevolgen gehad voor de nabestaanden van de schietpartij in Sandy Hook van 2011 waarbij 6 volwassenen en 20 kinderen zijn neergeschoten. Jones zei daarover dat de schietpartij helemaal niet plaats had gevonden en dat er acteurs waren ingehuurd om het in scène te zetten. Doordat Jones maar bleef doorgaan over die claim zijn verschillende ouders van gestorven kinderen bedreigd door waanzinnige fans van Jones. Hij zit ook achter Pizzagate, trouwens.

Overal buiten gegooid

De grote techplatformen hebben Jones al jaren lang gedoogd, maar nu is de maat blijkbaar vol. In de laatste week hebben Apple, Spotify en Stitcher de podcasts van Jones van hun diensten afgegooid. Facebook gaf Jones vorige week nog een waarschuwing en tijdelijke schorsing, maar nu is – vermoedelijk onder druk van de publieke opinie – het blijkbaar helemaal afgelopen voor Jones op Facebook. Vier van zijn pagina’s zijn verwijderd. YouTube verwijderde vorige week ook al video’s van Jones, maar zijn kanaal is wel nog steeds actief, want hij zit nu op twee van de drie ‘strikes’ die een kanaal doen verdwijnen.

Dan hebben we eigenlijk alleen Twitter nog. Dat krijgt al lange tijd veel kritiek omdat het niet genoeg zou doen om extremisme aan te pakken. Het mag dan wel een groot aantal accounts verwijderd hebben die ingezet worden als ‘legertje’ voor bepaalde groepen, maar ondanks dat Twitter ook hele duidelijke regels heeft tegen het aanzetten tot haat en nepnieuws worden veel figuren zoals Jones niet aangepakt. De enige die van Twitter af is gegooid is lul met vingers Milo Yiannopoulos, die er zo’n grote sport van maakte om celebrities te pesten via zijn volgers dat het zelfs voor Twitter te gortig werd.

Systematisch probleem

En daar zit ‘m nou precies de angel in dit verhaal. In eerste instantie had ik willen zeggen dat Twitter het niet begrijpt en dat het tijd wordt dat ze iets tegen Alex Jones moeten doen, maar dat is slechts één bedrijf aanwijzen, terwijl ze zich bijna allemaal schuldig maken aan slecht overzicht. Deze situatie laat alleen maar zien dat als er genoeg rumoer komt rondom één persoon of organisatie, er dan ineens door iedereen tegelijk stappen worden ondernomen, maar de rest van de tijd wordt al dit soort ellende gewoon onder het tapijt verschoven.

Jones had allang van YouTube af moeten zijn, in plaats van bijna. Twitter heeft jarenlang extreem rechts en andere haatzaaiers vrij spel gegeven. Apple en Spotify hebben nu relatief snel gehandeld, maar ook alleen maar omdat de conversatie rondom Jones een kookpunt bereikt heeft. De techbedrijven die het overgrote deel van de conversatie die we wereldwijd met elkaar hebben doen er echt niet genoeg aan om de belangrijke schakels die nepnieuws de wereld in helpen door te knippen. Ze zijn te laf, te log of te laks om er iets aan te doen en zo lang dat niet verandert zijn we gedoemd om dit soort schandalen te blijven herhalen, terwijl er niets verandert. Dat zal vast beter zijn voor de bottom line van die bedrijven, maar voor ons allemaal is het heel slecht nieuws. En dan echt.

[Afbeeldingen © Chaiyawat- Adobe Stock]

Share this post