Deze week is de eerste volle werkweek van het nieuwe jaar. Dat geeft ook Facebook de tijd om eens te kijken naar hoe trends van vorig jaar ook in dit jaar marketeers zullen beïnvloeden. Voor marketeers zal 2015 het jaar zijn van meer gepersonaliseerde klant-interactie, maar ook een tijd waarin nauwkeurigere meetinstrumenten worden benut en waarin de snelle mobiele groei wereldwijd volledig omarmd zal worden. Het belooft een jaar met snelle ontwikkelingen te worden. Hieronder de voorspellingen van Facebook voor 2015, door Matthew Idema Product Marketing Director Ads.
Mobiele apparaten zullen een steeds groter deel van de aandacht van consumenten gaan trekken. Deze verschuiving heeft al een nieuwe ruimte in de dagelijkse bezigheden ingenomen en verandert de manier waarop media wordt ervaren – Er is nu meer keuze in wat mensen zien (bijv. meer beeld, nieuws en video’s), maar ook in hoe ze winkelen, met vele nieuwe manieren om producten te ontdekken. Advertenties zullen gericht moeten zijn op het bereiken van mensen in deze nieuwe ruimte en over verschillende ervaringen, in plaats van te focussen op een plek of een ervaring.
Digitaal adverteren zal verschuiven van ‘meetbaar’ naar ‘volledig toerekenbaar’. Basis meetinstrumenten, zoals attributie modellen gebaseerd op clicks, vertellen maar een klein deel van het verhaal. Met meer schaal, precisie en nieuwe meethulpmiddelen zijn marketeers in staat te begrijpen wat werkt en zich focussen op wat belangrijk is: brand metrics en verkoop.
Bedrijven met een persoonlijke aanpak zullen overwinnen. Marketeers hebben meer informatie en hulpmiddelen dan ooit om relevante campagnes te creëren en mensen verwachten steeds meer dat de advertenties die zij zien relevant zijn, ongeacht kanaal. Volgens eMarketer geeft slechts 5 procent van de marketeers aan klantzijde wereldwijd aan dat zij intensief aan het personaliseren zijn.
Messaging, of het versturen van privéberichten, zal ook een belangrijk onderdeel worden van de directe interactie met klanten. Een-op-een dialogen zijn belangrijk om snel en direct consumentenbehoeften te voorzien. Consumenten communiceren steeds meer via berichten en bedrijven zullen hierop inspelen door open te staan voor deze vorm van communicatie en zo een constructieve dialoog met hun klanten en medewerkers te kunnen aangaan.
In de opkomende landen is verder alles mobiel. De wereldbevolking zal de komende 10 jaar blijven groeien en de meeste groei zal buiten de VS en andere westerse landen plaatsvinden. Volgens eMarketer zal de binnen 3 jaar 69,4% van de wereldbevolking in het bezit zijn van of toegang hebben tot een mobiele telefoon, nu is dat nog 61,1%. Meer en meer mensen worden ‘mobile first’ en bedrijven en marketeers zullen dan ook snel volgen.