Snapchat is bekend van twee dingen: foto’s die na één keer kijken verdwijnen en de augmented reality-lenzen waardoor je op Tinder nooit zeker weet met wie je écht te maken hebt. En waarmee je de grootste lol kunt hebben met je vrienden, je kind(eren) of alleen. Snapchat maakt vandaag bekend welke lenzen het meest populair zijn in Nederland in 2024 en daar zitten leuke inzichten tussen.
AR-lenzen blijken ontzettend populair te zijn op Snapchat in Nederland. Waar het in andere landen meer als een soort WhatsApp wordt gebruikt, zie je dat we in Nederland Snapchat toch meer als een soort intiemere Instagram Stories gebruiken. En daar horen filters bij. Filters heten bij Snapchat lenzen en dankzij augmented reality krijg je bijvoorbeeld een gigantische tong uit je mond wanneer je deze opent en weet de technologie precies waar het je konijnenoren of dat aureool moet plaatsen. Het is indrukwekkende tech waarmee Snapchat al jaren furore maakt. We schreven niet voor niets al eerder over lekker zomerse lenzen op Snap.
Volgens Snapchat gebruikt 75 procent van de 5 miljoen (!) Snapchatters in Nederland gebruik van lenzen. Niet af en toe, maar dagelijks. Dat betekent dat 3,75 miljoen mensen in Nederland dagelijks een AR-lens gebruiken. Geen wonder dus dat er ook in Nederland veel bedrijven zijn die zich specialiseren in het maken van die lenzen. Dat doen ze niet zomaar uit zichzelf, maar vaak in opdrachten van bedrijven of de overheid. Of van Snapchat zelf. Leander Roet, Creative Strategy Lead bij Snapchat zegt erover. “Doordat we een app zijn voor je vrienden en familie, waar je echt jezelf kunt zijn en waar we ons comfortabel en blij voelen, leveren AR-campagnes ongekend sterke resultaten op. En dat is niet alleen weggelegd voor de happy few, merken van elke omvang kunnen AR integreren in hun marketingstrategie. Want met de ontwikkeling van technologie, wordt deze ook toegankelijker.”
Als je dan met je bedrijf een AR-lens wil laten maken, waar moet je dan aan denken? Je zou een van deze populaire lenzen als blauwdruk kunnen gebruiken voor een nieuw, creatief idee:
Het is al een tijdje een ding: keuzes maken. Er zijn lenzen die je allemaal opties voorschotelen waarbij je dan via een soort beslisboom bij een conclusie uitkomt. McDonald’s kwam daar deze zomer mee: een knock-out-toernooi waarmee Snapchatters erachter komen wat helemaal bij ze past van de Mac, of Maccie, zoals het merk het zelf stelt. Voor het eerst is er ook een Friend Rank Lens, waarmee mensen rangschikken met welke vrienden zij die Maccie dan het liefst willen delen.
Naast interactiviteit is actualiteit van belang: zorgen dat je begrijpt waar de mensen op dat moment mee bezig zijn om ze op hun wenken te bedienen met content die daar alles mee te maken heeft. Heineken is daar een goed voorbeeld van: op Koningsdag kon je met zijn allen proosten en door Basic Fit ging iedereen aan de hoofdband van voetballer Memphis. Zelfs het masker van Mbappé was binnen 12 uur te vinden op Snapchat en mensen vinden het dan toch leuk om zoiets uit te proberen en te delen om zo te laten zien dat ook zij ermee bezig zijn.
Snapchat heeft een vrij imposante manier gevonden om je te laten proberen of een bepaalde jas je staat. Daarmee heeft het bijvoorbeeld samenwerkingen met Tommy Hilfiger. Je kunt ook een dure ring van Cartier proberen op Snap, waarbij zelfs de schakeringen van het sieraad helemaal zijn gepast op de drager ervan. De virtuele drager, welteverstaan. Snapchat zegt dat 66 procent van de shoppers items minder snel retourzenden als ze het eerst in AR op zichzelf kunnen uitproberen.
We zeiden het net al, zelfs de overheid heeft Snapchat gevonden als het om lenzen gaat. Zo was er een quiz gemaakt over het Europees Parlement, waarmee je kon kijken wat je er zelf over weet, wie van je vrienden het beste op de hoogte is en uiteraard werd herinnerd aan het belang van stemmen en verkiezingen. Het is een goede manier van de overheid om vooral jongeren te bereiken en inspireren hun stem te laten gelden.
Maar naast alle bovenstaande, meer interactieve lenzen, is er natuurlijk niks mis met de hondenlens of een andere gouden oude: of gewoon te komen met een compleet nieuw idee. Zeker met 3,75 miljoen mensen die dagelijks lenzen gebruiken, is er een groot publiek dat je lens zou kunnen toepassen.