12.07.2021
Social Media

Europese consumentenorganisaties dienen klacht in tegen WhatsApp

By: Ron Smeets

BlogSocial Media

Enkele maanden geleden was veel te doen over de nieuwe gebruikersvoorwaarden van WhatsApp. Eigenaar Facebook wilde gebruikers van de chat-app min of meer (en dan eerder meer dan minder) dwingen deze voorwaarden te accepteren. Wie dat niet zou doen, werd een zichzelf langzaam uitschakelend WhatsApp account in het vooruitzicht gesteld. Uiteindelijk, na de nodige klachten en commotie, bonden Facebook en WhatsApp in.

Helaas voor WhatsApp hadden enkele Europese consumentenorganisaties de gebruiksvoorwaarden actie al in het vizier gekregen. Die, waaronder ook de Nederlandse Consumentenbond, hebben vandaag een klacht ingediend bij de Europese Commissie. Daarin stellen zij dat WhatsApp met haar dwingende praktijken diverse consumentenrechten geschonden heeft.

WhatsApp schendt consumentenrechten

De klacht beschrijft verschillende overtredingen. Ten eerste worden de “aanhoudende, terugkerende en opdringerige meldingen die gebruikers ertoe aanzetten de beleidsupdates van WhatsApp te accepteren” genoemd. De consumentenorganisaties stellen dat “de inhoud van deze meldingen, hun aard, timing en herhaling leggen een onnodige druk op de gebruikers en belemmeren zo hun keuzevrijheid. Als zodanig zijn ze een inbreuk op de EU-richtlijn oneerlijke handelspraktijken”, aldus de klacht.

Daarnaast stelt de Europese koepel voor consumentenorganisaties – BUEC – dat “de intransparantie van de nieuwe voorwaarden en het feit dat WhatsApp de aard van de wijzigingen niet in duidelijke en begrijpelijke taal heeft uitgelegd.”

Dat is dus nog maar de vraag, of WhatsApp de privacy van haar gebruikers ook \u00e9cht respecteert.
Dat is dus nog maar de vraag, of WhatsApp de privacy van haar gebruikers ook \u00e9cht respecteert.

Onduidelijk en niet transparant

Zowel WhatsApp als Facebook gaven de afgelopen maanden meermaals aan dat de nieuwe voorwaarden, die aan de Europese privacywet moeten voldoen (AVG), weinig om het lijf hadden en niet bedoeld waren om klanten met extra, gepersonaliseerde, content en advertenties te bestoken. De BUEC stelt echter dat “voor consumenten in principe onmogelijk om duidelijk te begrijpen welke gevolgen de wijzigingen van WhatsApp hebben voor hun privacy, met name met betrekking tot de doorgifte van hun persoonsgegevens aan Facebook en andere derde partijen.” Dat is volgens de consumentenorganisaties een regelrechte schending van het EU-consumentenrecht dat contractvoorwaarden duidelijk en transparant moeten zijn.

Waar de BUEC in het bijzonder nog ontstelt over is, is het feit dat WhatsApp haar gebruikers blijft pushen om de nieuwe gebruiksvoorwaarden te accepteren. Ook nu het bedrijf aangegeven heeft dat het niet accepteren niet zal leiden tot strafmaatregelen. De BUEC stelt dat het voortdurend en herhaald vragen om de nieuwe voorwaarden te accepteren de zaak verder verergerd, aangezien de nieuwe voorwaarden op dit moment nog onderzocht worden door de Europese gegevensbeschermingsautoriteiten wegens inbreuken op de EU-wetgeving inzake gegevensbescherming.

Share this post