Facebook heeft flink zitten opruimen in de nasleep van het Cambridge Analytica-schandaal. Er zijn volgens het bedrijf zo’n 200 apps verwijderd van Facebook omdat het vermoeden bestaat dat ze misbruik maakten van de data die hun spelletjes en quizzen van gebruikers kregen. Dat zegt een woordvoerder van de social media-site tegen Bloomberg. Die 200 zijn tot nu toe de enigen die verbannen zijn uit duizenden onderzochte apps.
Alle apps die toegang hadden tot gebruikersdata voordat Facebook de toegang flink beperkte in 2014 worden nu onderzocht. Als de makers van een app de controle niet goed doorkomen of ‘m weigeren wordt hun app verwijderd. Dat wil niet zeggen dat al die 200 apps niet meer terugkomen op Facebook: als er ook maar enige twijfel is gaat de app er af, en als het vervolgonderzoek uitwijst dat er geen sprake is geweest van datamisbruik mag ‘ie weer terug. Om welke apps het gaat is trouwens niet bekend, dat zou je alleen kunnen zien door te kijken of je favoriete Facebook-apps allemaal nog functioneel zijn.
Die controles zijn niet misselijk geweest: alle apps zijn onderzocht op de mogelijkheid om aan grote hoeveelheden data te komen, waarna ze letterlijk bezoek konden krijgen van iemand van Facebook die kwam kijken als Faceboek-onderzoekers in hun eerste onderzoek en interviews niet genoeg informatie kregen. Op zich heel goed dat Facebook dit doet, want het is de enige manier om boven water te krijgen wat er eventueel nog allemaal naar buiten is gelekt via apps van derde partijen, maar het is uiteindelijk wel allemaal nog steeds mosterd na de maaltijd.
Het kwaad is – zelfs als de onderzoekers van Facebook er achter komen – namelijk toch al geschied, en de gebruikersprofielen al lang en breed verhandeld. We hebben er dus niks aan als Facebook straks trots vertelt dat ze allerlei apps hebben gestopt die misbruik maakten, want het misbruik is niet voorkomen en dat hadden we als gebruikers nou net nodig. Niet dat het Facebook uiteindelijk veel zal bommen, want schandaal of niet, de aandelenkoers van Facebook is na een flinke dip na het uitkomen van het schandaal namelijk weer mooi terug op het oude niveau.
Het geheugen is kort bij beleggers, maar de grote vraag is of dat ook voor Facebook zelf geldt. Ze hebben één van de allerbeste businessmodellen ter wereld en er zal een stuk meer voor nodig zijn dan een schandaal om dat te veranderen, zeker als ze prima wegkomen met “sorry” zeggen en er een paar weken later toch geen heel heftige consequenties zijn. Dan is dit onderzoek niet veel meer dan een doekje voor het bloeden richting de gebruikers.
[Afbeeldingen © SkyLine – Adobe Stock]