Als we zeggen breinrot, wat zeg jij dan? Het klinkt alsof er een soort schimmel in je hersenpan terechtkomt en een soort onomkeerbaar proces start waarin je steeds meer hersencellen verliest. Dat is het ook wel een beetje, al moet je het niet te letterlijk nemen. Het Oxford-woord van het jaar is Brain Rot en refereert aan wat er met je mentale gezondheid dreigt te gebeuren als je te veel tijd spendeert op social media zoals Instagram, Snapchat en TikTok.
Het Oxford English Dictionary kiest elk jaar het woord van het jaar en dat doet het sinds 2004. De lijst van de laatste jaren was rizz in 2023, goblin mode in 2022, vax in 2021, geen woord in 2020 en climate emergency in 2019. Dit jaar dus brain rot, wat veel zegt over de huidige maatschappij. De invloed van social media, vooral op het kinderbrein, is de laatste tijd ook in Nederland een groot punt van discussie.
Volgens Oxford is brain rot: “veronderstelde verslechtering van iemands mentale of intellectuele toestand” als het gaat om een overdosis aan online inhoud zonder veel verhaal – zoals TikTok-video’s.” De korte video’s op TikTok zijn vaak vermakelijk, maar het schijnt op je brein toch niet altijd de beste uitwerking te hebben. Het gebruik van het woord zou zijn toegenomen met 250 procent en wordt vooral gebezigd op de plek die ook veel van die Brain Rot zou veroorzaken: TikTok dus. Brain Rot zou al in 1854 voor het eerst zijn gebruikt, namelijk door Henry David Thoreau. Het moge duidelijk zijn dat het toen niet ging om TikTok, of überhaupt de online wereld. Het ging hem toen om de maatschappij die complexe ideeën devalueerde.
Er zijn verschillende organisaties die het woord van het jaar kiezen. We hebben zelf VanDale, dat morgenochtend bekend maakt welke 10 woorden zijn genomineerd voor woord van het jaar. Verder koos Cambridge al voor Manifest, Australian National Distionary Centre voor Colesworth en Collins voor Brat. Dictionary koos Demure en Macquarie Dictionary ging voor enshittification. Op de shortlist van Oxford stonden verschillende woorden die niet geheel uit de lucht komen vallen: dynamic pricing, demure, lore, romantasy en slop. Waarschijnlijk is slop vooral wat onbekender: dat is content gegenereerd met AI die online op opdringerige wijze wordt verspreid.
We zijn benieuwd wat het woord in Nederland wordt: met dit turbulente jaar kan het alle kanten op.