10.10.2021
Social Media

​Het probleem met overzichten en herinneringen op social media

By: Laura Jenny

BlogSocial Media

Het is inmiddels een traditie in december: lijstjes! We willen niet alleen een top 2000, we willen ook horen wat er allemaal op YouTube is gebeurd, we willen onze persoonlijkheid in muziek terugzien in Spotify Wrapped en natuurlijk kijken we allemaal naar een ouderjaarsconference waarin we ook nog even met wat satire en humor terugkijken op alweer een bewogen jaar. Maar wat als dat jaar juist niet zo bewogen was? We alleen maar binnenzaten? YouTube stopt met zijn eindejaars-Rewind en dat is een goed idee.

Rewind-video’s op YouTube

Vorig jaar verscheen hij al niet, de Rewind-video die YouTube altijd deelt over het jaar. De reden? Er was weinig om feestelijk over te zijn door het coronavirus en meerdere grote wereldgebeurtenissen. Hoewel er natuurlijk elk jaar wel dingen zijn die grote groepen mensen op een negatieve manier beïnvloeden, is er wat voor te zeggen. Dit jaar zou het wel goedkomen, maar dat is niet helemaal waar. Hoewel we het coronavirus op veel gebieden iets beter de baas zijn, is er nog steeds geen Rewind-video van YouTube.

Het bedrijf maakt al sinds 2011 Rewind-video’s, maar stopt ermee. De reden is dat het videoplatform te groot is geworden om goede video’s te maken om het jaar samen te vatten. het gaat wel iets anders doen in december, namelijk eindejaarsvideo’s van bekende YouTubers in de etalage zetten. Die creators zijn toch veel beter in het maken van video’s, zegt YouTube. Het zou niets te maken hebben met de kritiek die YouTube kreeg voor onderwerpen die volgens het publiek misten in de jaarvideo.

Jaaroverzichten

Natuurlijk is er nu weer een groep die het belachelijk vindt dat YouTube zich niet meer aan de video’s wil branden en dat het uberhaupt het werk laat opknappen door anderen. Toch hoeft het geen slechte beslissing te zijn van YouTube. Niet iedereen zit te wachten op een jaaroverzicht en er missen altijd zaken in die voor bepaalde bevolkingsgroepen of individuën juist heel erg van toepassing waren in dat jaar.

We kunnen de vergelijking trekken met Facebook- en Google Foto s-herinneringen. Het soms hartstikke leuk om een oude foto terug te zien, maar tegelijkertijd kan het enorm pijnlijk zijn. Die foto’s van toen je nog gelukkig was met je ex, kiekjes van je kat die inmiddels overleden is of studiefoto’s van een opleiding waarmee je noodgedwongen moest stoppen. Er zijn veel redenen om niet te willen worden herinnerd aan wat je zoveel jaar geleden op social media (of je backup) zette. Als je dat wel wil zien, dan zoek je het zelf wel op, toch?

Trend

Al dat terugkijken doet soms meer fout dan goed: dat ondervindt ook YouTube met alle kritiek op de jaarvideo’s. We zijn benieuwd hoe YouTube er eind dit jaar uitziet. En vooral, welke social media YouTube gaan na-apen, want dat is een flinke trend in het social media-landschap van nu.

Fotocredits: AbsolutVision

Share this post