Instagram is de afgelopen tijd flink veranderd. Hoe populairder TikTok werd, hoe fanatieker Instagram pushte van foto’s naar video’s. Op een bepaald moment werd het zo erg, dat zelfs opper-Instagrammer Kim Kardashian op de barricade ging staan. Het moest nou een keer over zijn met die focus op video’s, zeker omdat Instagram zelfs vierkante video’s langwerpig dreigde te maken. Mis jij die simpele, oude dagen van Instagram? Dan is er een app die misschien beter bij je past.
Hipstamatic is bepaald geen nieuwe app. Het bestaat al sinds de periode waarin de iPhone opkomend was. Echter werd hij weggevochten door Instagram, waarna het wat stilletjes werd rond Hipstamatic. Dat tij probeert het nu te keren. Het heeft natuurlijk ook gezien waarin Instagram is veranderd (waarbij er overigens ook steeds meer advertenties in de app voorkomen: niet alleen tussen posts door, maar zelfs in zoekresultaten krijg je nu te stellen met commerciële uitingen van buitenaf). Reden voor de mensen achter deze bijzondere app om hem weer wat meer leven in te blazen.
Je zou bijna denken dat je met een oude versie van Instagram te maken hebt, wanneer je Hipstamatic voor het eerst opstart. Het is wel even zoeken naar vrienden, want spijtig genoeg is Hipstamatic alleen beschikbaar voor iOS, wat betekent dat de app vooralsnog alleen voor Apple-gebruikers beschikbaar is en dus niet voor Android. Natuurlijk is iPhone de best verkochte telefoon ter wereld en zal er ook zeker een grote schare aan mensen op Hipstamatic aanwezig zijn, maar je weet dus bij voorbaat al dat je Android-gebruikende vrienden er niet op zitten. Het is dan ook te hopen dat deze app groeit en groeit, zodat hij uiteindelijk hopelijk wel naar naar Android komt.
Waarom? Het is een prachtige app om te zien. Het gaat echt weer om foto’s, mooie plaatjes, visueel plezier, en het is allemaal zo lekker simpel. Geen Reels, Stories, Wall-berichten, privéberichten, enzovoort. Het is gewoon simpel een tijdlijn met foto’s en die tijdlijn is ook nog chronologisch, dus niet op basis van (daar gaan we weer): likes, views, interacties, betalingen, sponsorships en andere dingen die het algoritme erg belangrijk acht. Sterker nog, je mag maar 99 mensen volgen.
Filters zijn er wel en die komen er heel grappig in de vorm van allerlei cameraatjes met eigen namen. Het design van de app doet een beetje hippie-achtig/reisverhaal-achtig aan en dat is een heel prettige setting die leuk is om naar te kijken. Deze app is trots op zijn analoge opzet en dat klinkt in alles door. Werkelijk alles. Bovendien zitten er ook wat tools in om de boel aan te passen, zodat je niet naar Canva of andere editors hoeft uit te wijken.
Het beste nieuws over Hipstamatic moeten we nog brengen: er zitten geen advertenties in. Wij denken dat dit best eens een hit kan zijn, al is het misschien maar voor even, zoals ook de hype van BeReal inmiddels wel weer een beetje is gedoofd. Eens zien of Instagram de koning er nog een koningin naast duldt, of dat Hipstamatic toch beter in het verleden had kunnen blijven.