Instagram heeft deze week een nieuwe functie gelanceerd: Guides. De guides, gidsen op z’n Nederlands, zijn bedoeld om informatie te bundelen. Misschien had je de update van Instagram al opgemerkt, aangezien ook een aantal knoppen zijn verplaatst. Naast de vernieuwde lay-out is dus ook een nieuwe functie geïntroduceerd: guides. Wij vertellen je wat de Instagram Guides zijn en hoe je het gebruikt. Je kunt er je profiel een boost mee geven, zeker als je een zakelijk account hebt of blogger of influencer bent. Maar ook als je het gewoon leuk vindt om je persoonlijke tips of favorieten te delen, is de nieuwe functie leuk om te gebruiken.
Een Instagram Guide maak je aan om informatie te bundelen. Super handig als verzamelplek voor bijvoorbeeld handleidingen en tips. Met als groot pluspunt dat je er veel meer informatie in kwijt kunt dan een gewone blogpost of stories. Zo kan een guide een klein beetje lijken op een blogbericht. Je kunt er namelijk tekst, foto’s en video’s in kwijt. Voor Instagram goed omdat je zo meer tijd op het platform doorbrengt. Voor jou goed om je volgers van meer uitgebreide informatie te voorzien en meer interactie te krijgen.
Zo maak je een Instagram Guide:
Plaatsen: Wil je graag jouw favoriete plekken delen met je volgers? Dan kies voor plaatsen. Deel hier de plekken die jij graag bezoekt of maak bijvoorbeeld een mooie gids met de adressen die je op vakantie hebt bezocht.
Producten: Hier deel je jouw lievelingsproducten van ondernemers, merken of winkels die je volgt op Instagram. Of je maakt een verlanglijstje aan met producten die op je wishlist staan. Dit is ook een fijne functie in het kader van ‘support your locals’. Productgidsen kunnen ook weergegeven worden in de Instagram Shop.
Berichten: Deze functie is iets breder inzetbaar. Je deelt er een selectie van je berichten en maakt er zo een handig overzicht van. Handig om onderwerpen te bundelen of als ondernemer te laten zien wat je doet. Bezoekers aan je profiel hoeven dan niet heel je feed door te scrollen.
Heb je een mooie guide gemaakt? Deel deze dan in je stories en geef alle gemaakte gidsen weer in je profiel. Met de guides kun je dus niet alleen jezelf in het zonnetje zetten, het is ook de plek waar je andere ondernemers een platform geeft. En je kunt er zelfs je favorieten verzamelen. Klinkt bijna als Pinterest? Dat kan kloppen, het heeft er wel iets van weg, alleen worden de borden hier guides genoemd. Instagram weet in ieder geval goed wat hun gebruikers willen. Dit jaar lanceerde het social mediaplatform ook al Reels, wat inmiddels een behoorlijk succes is geworden.